Rapport fra Sofie Earl Færøvig: Først vil jeg bare si at jeg føler meg

Transcript Rapport fra Sofie Earl Færøvig: Først vil jeg bare si at jeg føler meg

Rapport fra Sofie Earl Færøvig:
Først vil jeg bare si at jeg føler meg veldig privilegert og ikke minst heldig som har fått
muligheten til å reise to uker til USA helt gratis denne sommeren (sommeren 2014).
Det hele startet med at historie og filosofi læreren vår Ivar, informerte klassen om
konkurransen som Odd Fellow arrangerer hvert år. Han fortalte at skolen vår var blitt
trukket ut til å delta dette året også. Vi fikk oppgaven av å skrive om den gylden
leveregel som vi holdt foran en ”jury” fra Odd Fellow. Det var selvfølgelig skummelt, skal
ikke legge skjul på det, men det var samtidig gøy, spennende og interessant. Da jeg fikk
vite at jeg skulle få lov til å reise til New York sammen med 7 andre nordmenn fra hele
Norge tenkte jeg det var uvirkelig (noe jeg egentlig tenkte til dagen før vi dro). Var litt
nervøs for talen som vi foresten skulle holde nede i New York.
Vi møttes dagen før reisen ute på Gardemoen for å møte hverandre, bli litt bedre kjent
og få litt praktisk info om reisen. Vi sov over på et hotell i nærheten før den store dagen.
Dag 1. Reise.
Vi sto opp kjempe tidlig og spiste kjapt frokost på hotellet før vi dro til Gardemoen. Vi
sjekket inn bagasjen for å sette oss på flyet som gikk til Heathrow i London.
Her er første bilde som ble tatt av oss 
Fra venstre: Renate, Sylvia, Amalie, Meg, Marie, Sivert, Ingri, Astrid og Ine. Vi var veldig
trøtte.
Vi mellomlandet på Heathrow, var der i 3 timer før vi satte oss på flyet til Philadelphia,
Det som ga turen en liten ekstra tvist var at mens vi landet i Philadelphia så landet
bagasjen vår i Istanbul. Veldig artig. Neida, det gikk fint men vi måtte fylle ut masse
skjemaer og sånt. Vi fikk vite at bagasjen vår skulle komme innen 72 timer, det skjedde
ikke. Vi fikk den faktisk ikke før dagen vi skulle hjem.
her er vi uvitende på flyplassen i Philadelphia, trodde bagasjen ville komme..
Vi ble tatt imot av lederne i Philadelphia. Vi ble utdelt rom, og spiste så middag. Jeg kom
på rom med tre søte amerikanere.
Dag 2.
Vi dro og så rundt i Philadelphia. Tror faktisk vi besøkte alle museum som man kan
besøke i Philly. Vi spiste først frokost som var vafler og blå frokostblanding, smakte godt
da.
Vi så blant annet ”The Liberty Bell”, der hvor grunnloven var skrevet og en kirke som er
veldig gammel. Vi dro på flere museer før vi spiste lunsj på en svær ´food court´ som er
et slags kjøpesenter men istedenfor butikker er det stappfullt med fast Food sjapper som
selger alt fra kinamat til taco. Etter lunsj dro vi på enda flere museer før vi satte oss på
en buss som førte oss til New York.
Vi måtte gå med grønne t-skjorter siden vi var på grønn gruppe.
@
Deretter satte vi oss på bussen og reiste strake vegen til New York 
Vi fikk praktisk info når vi kom til New York hvor vi spiste middag før vi gikk og la oss.
Dag 3.
Vi Våknet opp grytidlig for å ta ett gruppebilde utenfor post kontoret i New York.
Vi ble satt opp i rekker og måtte vente i en halvtime før bilde ble bra.
(postkontoret)
Deretter dro vi tilbake til hotellet for å høre på flere taler som ble holdt av blant annet en
fra Unicef. Vi spiste så lunsj, deretter fikk vi jobbe litt på talen vår.
Vi fikk 1 time til shopping på 5th aveny, vi sprang som gale ettersom vi ikke hadde noen
klær fordi bagasjen hadde jo ikke kommet. Deretter dro vi til Rocefeller center. Det var
helt fantastisk på toppen, vi hadde utsikt over hele New York City, det var helt magisk.
Det ble solnedgang mens vi var på toppen, det var virkelig en helt unik opplevelse.
Dag 4.
Etter frokost holdt en fra FN foredrag for oss om hva FN gjorde i verden og personlige
historier om hva han hadde sett og vært vitne til. Han var veldig flink og hadde en veldig
inspirerende tale. Vi fikk tid til å jobbe med talen men vi Norske måtte kjøpe klær siden
vi skulle på Broadway på kvelden. Vi fikk 2 timer på Macys for å finne det nødvendige.
Da vi kom tilbake til hotellet måtte vi gjøre oss klare for å så dra ut for å spise.
Vi så Broadway stykket ”Newsies” som var veldig bra.
Dag 5.
Vi tok båten over til Liberty Island for å se frihetsgudinnen.. Men hvert fall vi kom frem
til øya og satte oss ned for å spise.
Deretter stoppet vi ved Ellis Island som var øyen der alle de skandinaviske
immigrantene stoppet da de tok båten over til New York for mange år tilbake.
Siste stoppested var 9/11 memorial som var et veldig flott monument. Veldig sterkt å se.
Dag 6.
Vi sto opp kjempe tidlig for å ta bussen over til Niagara Falls som ligger på grensen
mellom USA og Canada. Vi spiste frokost på en amerikansk ”diner” hvor vi ble servert
ordentlig amerikansk frokost. Tre timer senere var vi ved Niagara Falls som er en utrolig
fantastisk foss.
Det var mange hengelåser hvor det stod fine ting på langs gjerdet rundt fossen.
Her er fossen fra veien, mye vanndamp.
resten av dagen kjørte vi buss. Kjørte buss i ca 13 timer denne dagen.
Dag 7.
Vi dro til Ottawa som er hovedstaden i Canada. Her så vi på parlamentet og lærte om
historien til Canada. Vi fikk også sett litt av byen.
Det fineste biblioteket jeg har vært på. Dette var i parlamentet i Ottawa.
Dag 8 og 9. Washington.
Vi brukte to hele dag på å se forskjellige monumenter og museer som Washington hadde
å by på. Blant annet Lincon Statuen og det hvite hus.
Dag 10.
Vi sto opp grytidlig og etter en emosjonell sen kveld hvor vi måtte si hade til de flotte
menneskene vi hadde møtt på turen. Vi dro til flyplassen i Philadelphia og måtte vente
der i 6 timer før vi satte oss på flyet hjem til Norge.
Virkelig en uforglemmelig tur med uforglemmelige mennesker!