Orsa runt - Gröna Ringen

Transcript Orsa runt - Gröna Ringen

Info

Orsa är en ort med stora grönområden. Den här rundturen leder ut till vacker natur och fina utsikter . Du har flera möjligheter att korta av den genom Orsa centrum. De finaste naturplatserna nära Orsas centrum finns längs med den här leden: Lindänget, Enåns trolska dalgång och stränderna längs Oreälven och campingen.

Start

Naturligtvis kan rundturen starta var som helst, men bra utgångspunkter är hamnen, Orsa Camping eller Hembygdsgården.

Nivå

Lätt till medium. De avsnitt som kräver kraftigare skodon (t.ex. längs Enån eller genom naturreservat Lindänget) kan du undvika.

Turlängd

Turen är 10,6 km lång och därmed kan man vandra i ca 2½ timme. Men det finns många möjligheter att förkorta turen och gå direkt tillbaka mot centrum.

Detaljerat beskrivning

Vi börjar vår turbeskrivning vid hamnen. Härifrån kan vi följa Siljanledens orangefärgade markering. Bakom förskolan börjar den väg som i början är lämplig även för rullstolar och barnvagnar. Leden övergår sedan till en smal skogsstig. Efter 2,5 km svänger Siljansleden till vänster. Ljudet från vatten skvallrar om att vi inte är långt från Enåns mynning. När vi har korsat järnvägen (Inlandsbanan), leder vägen genom ett bostadsområde ut till E45. Vi korsar vägen och fortsätter upp emot Hembygdsgården. Vi sneddar över gårdsplanen mellan de gamla byggnaderna och i hörnet bakom smedjan börjar Enåns vandringsled. Vi korsar Stenbergsvägen och nu leder stigen direkt till Enån där vi kan se ruinerna av en gammal kvarn. Där nu den gula bron ligger, fanns på femtiotalet en damm för kvarnen som förstördes av is en vinter. Nu går vi över Enån på den höga gula bron, korsar vägen in mot Vandrarhemmet och fortsätter över skolgården mot elljusspåret.

Vi följer spåret tills det vänder mot väst (om man följer spåret lite längre här, finns det en genväg till centrum över Lindgårdsvägen och Stormyrvägen). Vi går till Dundervägen via en liten stig, håll till vänster. Efter att ha korsat Stackmoravägen följer vi en bit av Hedvägen och svänger vänster efter ett par hundra meter. Där finns en ridled mot skogen. Leden går ner till E45, som vi korsar och fortsätter till Born. Efter en liten bäck tar vi till vänster in på Jämt Annas Väg. Här hittar du smedjan "Orsa Järn & Design" (external link). Efter två järnvägsövergångar kommer vi till Bornvägen (här är det också möjligt att göra en förkortning genom att ta till vänster mot centrum). Vi följer grusvägen rakt fram, går över fälten och tar av längs Oreälven på en liten skogsstig. Vi går under Våmhusvägen, följer sedan Bunkvägen till Dammvägen och svänger till vänster in till campingen. Här kan du göra paus på "Strandrestaurangen" och "McGregor's Sportbar". Med Siljansledens orangefärgade markering fortsätter leden vidare till Orsasjön. Leden följer Orsasjöns strand till hamnen och här avslutas turen.

GPX

Du kan även ladda ner en GPX-track för att använda på din GPS-Mottagare eller mobil på www.destinationorsa.se

Leden är ny för 2010. Om du upptäcker missar i märkningen eller har andra tips på hur leden och ledbeskrivningen kan förbättras så tar vi tacksamt emot det! (Orsa kommun, [email protected] eller +46 250 55 21 18).