Turskidåkning Ramundberget-Svalåtjärn

Transcript Turskidåkning Ramundberget-Svalåtjärn

Vinterpärlor nr 9
Ramundberget-Svalåtjärn-Fjällnäs/Tänndalen
Startpunkt: Ta skidbussen eller bilen till Ramundberget. Följ vägen nordväst till den sista
liften, Skarsliften. Där börjar skidspåret. Följ skyltarna mot Ösjöstugan. Om ni inte vill
börja i uppförsbacke, hoppa då istället på Sjärnliften och när ni kommit upp med den åker
ni snett ned till Solliften som tar er över trädgränsen upp på fjället. Där passerar den led
som började vid Skarsliften.
Färdledare: Lätt, ca 20 km enkel väg därefter beroende på val av slutmål. Ca 120 meters
höjdskillnad exklusive lift. Lite längre dagstur med solen i ansiktet.
Precis där Solliften kommer upp utgår spåret till Ösjöstugan och Svalåtjärn. Ta leden som
går mot sydväst mot Ösjöstugan. När ni efter cirka 2,5 kilometer kommer fram till
Ösjöstugan tar ni vänster mot sydöst, om ni inte stannar till för en våffla först..! Se
öppettider i vinterguiden. Följ leden runt Ösjökläppen som ni har på er högra sida i cirka 3
kilometer. Där korsar ni leden som kommer från Bruksvallarna och fortsätter leden i rak
sydlig riktning i ytterligare 5 kilometer. Här brukar man kunna ha solen i ansiktet hela
vägen! Ni kommer att passera Skenörsfjället på er högra sida och Kariknallarna på er
vänstra innan ni kommer fram till Svalåtjärn. Där finns en raststuga med utsikt över
Anderssjöarna till väster.
Hemfärd från Svalåtjärn:
Fjällnäs: Ta leden österut från Svalåtjärn som följer Skenörsfjällets södra sida och bli
brunbränd på vänstra sidan ansiktet! Följ leden österut, cirka 6 kilometer, tills den når
fram till Nordic Ski-spåren som tar er ner till Fjällnäs. Se upp i nedförsbacken!
Tänndalen: Följ leden från Svalåtjärn som går söderut mot Andersborg och Tänndalen. I
fem kilometer följer ni den västra fjällsidan på Stor- och Lillskarven tills ni når
Andersborg. På en fin dag kommer ni att ha skidat med solen i ansiktet hela vägen! På
Andersborg kan ni äta våfflor eller prova några andra lätta rätter som serveras, eller
varför inte bara njuta en stund av den vackra utsikten över dalen nedanför och Rödfjället
på andra sidan? Se öppettider i vinterguiden. När ni vill fortsätta följer ni leden mot
Tänndalen och där den delar sig är det valfritt spår, alla skidleder leder till Tänndalen. Ta
det lugnt utför, det kan gå undan om man vill!