Her finner du løypebeskrivelsene.

Transcript Her finner du løypebeskrivelsene.

Løypebeskrivelser for turløyper i Kåfjord:
Spåkenes og Nordmannvik
Kystfort. 1 km
Start ved parkeringa oppe ved Storbakken. Følg traktorveien etter pekerne til kystfortet.
Fugleutkikk. 1,9 km
Start ved parkeringa oppe ved Storbakken. Følg pekerne etter traktorveien mot ”fugleutkikk”.
Veien går over i sti etter om lag 700 meter. Følg merkestolpene nedenfor platået der det går
en utydelig sti til du kommer til bygdeveien. Derfra følger du veien ca. 50 meter østover. På
sjøsiden av veien er det peker mot fuglekikkertårnet, 100 meter i retning mot fjorden. Løypa
går i lett terreng, men kan på enkelte partier være litt fuktig.
Nordmannvikdalen – rundtur om Gaukenes 12,6
Start ved parkering ved Vikasvingen. Til Gaukenes – øverste punkt på løypa (320 moh.) – er
det 5,7 km. Turen går stort sett i åpent og lett terreng langs traktorvei i starten som etter hvert
går over i sti. Den er merket med pekere ved veiskiller. Ved Gaukenes er det bro over elven.
Ved Sløkvollen ligger Idrettslagshytta med mulighet for overnatting. Denne kan leies ved å ta
kontakt med det lokale idrettslaget. Det er en rekke fine campingmuligheter underveis.
Man kan også observere spesielle geologiske formasjoner og severdigheter som morener fra
forskjellige istider, steinbreer og forkastninger samt rester etter samiske boplasser og
offersteder.
Kirkesteinen, som ligger på Gallomella etter 3,7 km, ble brukt i samisk mytologi og hadde
sannsynligvis stor betydning for samene i området.
Løypa er lett til moderat, men kan på enkelte partier være våt.
Nordmannviktinden, Lilledalsfjellet og Stàluvàrri er blant de anbefalte toppturene i området.
Olderdalen
Olderdalen rundt. 9,3 km
Start ved lysløypa/fotballbanen. Rundturen går i relativt lett terreng langs lysløype, traktorvei
og delvis sti. Høyeste punkt på løypa er 150 moh. Veien er merket med pekere ved veiskiller.
Du passerer ei bru øverst på løypa samt ei på tilbakevei ved vannverket. Ved Kellimelli etter
1,4 km og på Dalbakken etter 3 km finnes det trimbøker. På Dalbakken er det opparbeidet
sitteplass.
Øverst på rundløypa, etter 4,2 km, kan du ta østover ved pekeren mot Olderdalsvannet. Fra
dette krysset er det om lag 6 km til Olderdalshytta ved vestenden av vannet. Hytta er åpen for
alle.
Lilledalen og Giilavarre/Nordmannviktinden
Løypa mot Lilledalen går i nordvestlig retning ca. 1 km langs lysløypa. Startpekeren finnes
ved fotballbanen. Løypa er ikke videre merket. Deretter går stien over ei myr før den starter
turen opp fjellsiden. Turen til Lilledalen er ca. 2 km lang, og går bratt opp den siste delen til
380 moh. Her er det en trimbok. Fra Lilledalen er det mulig å ta turen videre til Giilavarre
(1140 moh.) eller Nordmannviktinden (1355 moh.). Begge toppturene er lengre turer som er
krevende og fine vinterturer. Det bes om at man tar hensyn til beitende dyr i området.
Birtavarre og Kåfjorddalen
Startpunkt ved Birtavarre camping
Ankerlia. 10,3 km
Løypa er lett med liten stigning, og egner seg svært godt til sykling. Traseen går i starten
langs godt opparbeidet sti, en liten del på asfaltvei forbi Holmenes sjøsamiske gård, for så å
gå over til en grusvei som går helt opp til Ankerlia friluftsmuseum. Følg pekerne i alle
veikryss til Ankerlia.
Holmenesstien – rundløype. 4,9 km
Følg pekerne opp til og gjennom tunet på Holmenes sjøsamiske gård. Derfra kan man se
Okselva i fjellsiden. Stien går over Okselva, hvor man også kan ta en avstikker på 300 meter
opp for å se fossefallet. Rett etter brua, på nordsiden av Okselva, er det sitteplasser. Hit er det
ca. 3 km. Følg stien herfra ned til gamle E6, som følges østover om lag 100 meter. Stien peker
så tilbake til campingplassen. Turen er lett, men kan ha enkelte våte partier.
Holmenes sjøsamiske gård. 2,1 km
Følg pekerne opp langs stien ved elva til bygdeveien. Ta deretter til høyre og følg bygdeveien
til Holmenes sjøsamiske gård som ligger rett ved veien.
Fjærbuene. 1,5 km
Følg hovedvei inn til sentrum. Deretter tar du nordvestover forbi kirka. Gå til du ser pekeren
mot Fjærbuene. Følg deretter grusveien som går under E6 ned mot sjøen. Veien fører
nordover langs fjæra mot Fjærbuene, som nå er lette å se.
Ankerlia
Startpunkt ved parkeringa for Ankerlia friluftsmuseum.
MERK: Det gjøres oppmerksom på at hengebrua åpner i 2011. Løypene opp til
brufestet gir likevel en fin tur og et fantastisk skue over juvet.
Rundløype – på sikt over hengebrua. 8,2 km
Veien går langs sti og delvis anleggsvei gjennom Ankerlia friluftsmuseum og opp til
hengebrua, som er høyeste punkt på løypa (336 moh.). Returen går langs sti og anleggsvei ca.
2 km til den kommer til bilveien som man følger de siste 2,7 km tilbake til parkeringen. Ved
hengebrua, etter 3,6 km, vil du oppleve en særdeles god utsikt over juvet og fossen fra
Guolasjohka. Juvet har en dybde på 130 meter og fossen har et fall på ca. 110 meter. Ved det
gamle kraftverket, om lag 200 meter sør for brua, er det sitteplasser. Turen er middels tung.
Vær varsom i området der hengebrua kommer.
Sabetjohk – rundløype om hengebrua (som kommer i 2011) 11,4 km
Følg stien sørover gjennom Ankerlia friluftsmuseum og til hengebrua. Hit er det 3,6 km. Ta
av mot sørøst etter brua og følg pekerne mot Sabetjohk. Høyeste punkt på ruta, ved
parkeringen i Sabetjohk, er 605 moh. Fra brua er det 2,2 km til Sabetjohk parkering. Om man
tar av nordover, 0,7 km ved peker før parkeringen, blir veien noe kortere. Følg bilveien ca. 5–
6 km ned til parkeringen i Ankerlia. Veien går over Goikegorsa/Tørrfossen, hvor det er knapt
100 meter fra brua og ned til bunnen av juvet. Ved det gamle kraftverket, ca. 200 meter sør
for hengebrua, er det sitteplasser. Rett før Sabetjohk parkering ligger Paulanhytta, som er
åpen for allmennheten. Turen er noe krevende, og stigningen er størst mellom hengebrua og
Sabetjohk. Vær varsom i området der hengebrua kommer.
Moskogaisa gruver/Guolasjavri.
Følg stien gjennom Ankerlia friluftsmuseum. Etter ca. 1 km fra Ankerlia parkering tar man av
vestover opp fjellsiden. Denne gamle ”rallarveien” svinger opp mot fjellet Moskogaisa. På
Teltbakken etter 3,3 km er det en trimpostkasse. Veien deler seg i to etter 4,6 km.
Nordvestover går veien mot Moskogaisa gruver, hvor man etter om lag 2 km – rett før man
kommer til vannet Moskkujávri – kan se rester etter gruvevirksomhet. Veien sørover fra
krysset går ca. 11 km videre i retning Goulasjávri. Her kommer man inn på bilveien som leder
ned igjen til Ankerlia. Løypa mot Goulasjávri anbefales også på sykkel, men da med start fra
Guolasjávri eller Ankerlia. Turen opp mot Moskogaisa er svært krevende og bratt, med
omkring 700 meter stigning. Veiene videre til Moskogaisa gruver eller til Guolasjávri er
anleggsveier som er lette å følge og har mindre krevende partier.
Fosseveien
Fosseveien – til brufestet 1,8 km
Følg merkingen mot hengebrua. Ved brua vil du oppleve en særdeles god utsikt over juvet og
fossen fra Guolasjohka. Juvet har en dybde på 130 meter og fossen har et fall på ca. 110
meter. 100 meter sørover fra krysset ned til hengebrua ligger det gamle kraftverket fra
gruvetiden. Her er det også sitteplasser. Løypa er svært lett og har ingen stigning. Vær varsom
i området der hengebrua kommer.
Sabetjohk – rundløype. 7,4 km
Følg stien langs Fosseveien og ta av mot sørøst ved kryss/peker om lag 300 meter før
hengebrua. Herfra fortsetter stien opp mot Sabetjohk parkering. Om man tar av nordover ved
peker 0,7 km før parkeringen, blir veien noe kortere. Følg deretter bilveien ca. 2–3 km
sørover ned til utgangspunktet ved starten av Fosseveien. Turen ned går over
Goikegorsa/Tørrfossen, hvor det er knapt 100 meter fra brua ned til bunnen av juvet. I
fjellsiden ned langs bilveien kan man se rester etter gruvevirksomhet. Høyeste punkt langs
løypa er 605 moh. ved Sabetjohk parkering. Rett før Sabetjohk parkering ligger Paulanhytta
som er åpen for alle. Turen er middels krevende med relativt høy stigning fra Fosseveien opp
til Sabetjohk.
Sabetjohk
Sabetjohkstien – rundtur. 6,6 km
Følg stien etter pekerne over ”den lille hengebrua” over Guolasjohka og ned til
utsiktspunktet, hvor man kan se fossefallet i Guolasjohka. Her er det også en trimpostkasse.
Hit er det 2,6 km. På tilbaketuren kan man se fossefallet på nærmere hold, samt det gamle
kraftverket fra gruvetiden på motsatt side av elva. Tilbaketuren går langs Sabetjohka hvor
man kan se og lese om jettegryter og ulike naturfenomener. Paulanhytta nedenfor
parkeringen er åpen for alle. Turen er relativt lett. På grunn av mange stup og juv i området,
oppfordres turgåere å utvise varsomhet. Følg merket sti, og gå ikke for langt ut mot kantene.
Hengebrua. 2,5 km
Følg pekerne nordvestover mot hengebrua der stien deler seg rett etter Paulanhytta. Like ved
brua er det rester etter et gammelt kraftverk etter gruvevirksomheten i Ankerlia-området. Her
er det også opparbeidet sitteplasser.
Hourtnas
Halti, 1331 moh. Ca. 7 km
Traseen går på vestsiden langs reingjerdet og følger det om lag 1 km. Man må gå gjennom
porten like ved parkeringen. Fra gjerdet følger man merkingen sørvestover opp fjellsiden. Den
første stigningen er den bratteste delen av turen. Videre går turen mot et elveleie hvor to
reingjerder krysser hverandre, ca. 2 km fra toppen. Ruta dreier østover langs elveleiet og det
kryssende gjerdet. Følg merkingen, som etter hvert dreier bort fra reingjerdet og sørover mot
Halti. Toppunktet er merket med en gul varde. Det oppfordres til å følge merket trasé på
grunn av sikkerhet og beitende rein i området. Turen er nokså krevende, siden størsteparten av
løypa går gjennom steinur.
Setra i Manndalen
Baalsrudhula. 5,2 km
Følg stien opp langs dalen forbi et setergammetun/čearpmat. Hit er det om lag 2 km. Stien går
videre forbi Skaidihytta og opp til Baalsrudhula, som ligger 50 meter nedenfor stien til
venstre. Skaidihytta, som ligger 200 meter øst for stien etter ca. 4 km, er åpen for alle. Turen
er på totalt 10,4 km tur-retur, og går i lett terreng langs tydelig og merket sti.
OBS! Geitene er glade i billakk, så man må ikke parkere oppe ved fjøsene.
Med ønske om en fin naturopplevelse for alle:
Ta med tilbake det du tok med på turen.
Åpen ild er forbudt hele sommerhalvåret utenfor godkjente bålplasser.
Respekter båndtvang for hund og ta hensyn til vilt og husdyr.
Kart over løypenettet i Kåfjord kan kjøpes i forretninger, turistbedrifter eller fra