GRÄSÖ 25-26 augusti

Transcript GRÄSÖ 25-26 augusti

GRÄSÖ
25-26 augusti
Kl 07.00 samlades 11 paddelsugna på parkeringen i Märsta. Morgonen var mulen och lite råkall. Iväg bar
det mot Öregrund där vi skulle passa 9.00-färjan. Vi kom lagom till att se bakdelen på 08.30-färjan lämna
hamnen. Väl över på Gräsö tog vi oss ca 2 mil norrut till Norrboda och ner till hamnen vid Långanäs. Det
var en perfekt iläggningsplats med sandstrand och gott om parkering. Camilla hade varit i kontakt med
hamnfogden för att höra att det var ok att vi parkerade här. Innan vi gav oss iväg tog vi en morgonfika
utanför en fin sjöbod.
Precis när vi satt oss i kajakerna och gled ut från hamnen sprack molnen upp och solen kom fram för att
stanna kvar hela dagen. Vi snirklade oss ut mellan öarna och tog sikte på Digelskäret där vi skulle äta
lunch och resa tält. Bäst att boka en tältplats tidigt, det är svårt att hitta platser för 6 tält i Gräsö
skärgård.
Till vår besvikelse var tältplatsen upptagen… Lite ställda fortsatte vi ett par hundra meter österut till nästa
vik på samma ö. Sven rusade upp på berget för att kolla läget och meddelade till vår lättnad att det fanns
plats för många tält där uppe.
Efter lunch och tältresning tog vi en tur söderut. Vi fick en kanon fin eftermiddag där vi paddlade fram
mellan små öar och genom trånga passager. Några grundstötningar gick inte att undvika. Det blev också
en fin fik- och badpaus på en ö.
Väl tillbaka vid Digelskäret blev det mera bad. Middagen avnjöts högt uppe på klippan där Lenas marschall
förhöjde mysfaktorn avsevärt! Ledarna för turen gick och lade sig ganska tidigt och somnade in till
skönsång från herrarna och damerna på klippan utanför …
Nästa morgon bjöd på blåsigt väder. Planerna på att ge sig ut till Bryggebådan och Klyndrorna fick vi
ganska snart lägga ner. Det får vänta till nästa gång. Istället tog vi oss norrut igen bland öarna närmare
Gräsö. Från Stapelbådan fick vi en lång och lite guppig passage över till Malbådan där vi hittade en fin
fikaplats bakom en klippa. I lä var det riktigt varmt och skönt men blåsten var lite kylig. Paddlingen
fortsatte upp mot Brudbådan och Utterbådan. Vi såg otroligt mycket havsörn under de här två dagarna. På
slutet var det få som ens reagerade när någon ropade örn!
Tyvärr hittade vi ingen lunchpaus i lä, så det blev dåligt med bad den här dagen. Innan vi lämnade
lunchplatsen fick vi i alla fall höra Karolina Klüft ta VM-guld! Nu hade vi inte långt kvar till Norrboda. Väl i
hamn lastade vi kajakerna och ilade iväg till färjan. Det var lång kö och bara Lena och Kalle kom med
första färjan. I Öregrund tog vi en glasspaus och spanade in alla fina båtar i hamnen. Sen var det dags att