Bekijk routebeschrijving

Transcript Bekijk routebeschrijving

Trage Tocht Westerbork
Reijntjesveld, Westerborkerstroom en Oranjekanaal. We maken een wandeling in
Hartje Drenthe rond Orvelte en Westerbork. Voor een Trage Tocht misschien wat weinig
zandpadgarantie, maar landschappelijk een aantrekkelijke en gevarieerde tocht. Vanuit
het monumentendorp Orvelte lopen we over mooie voetpaden door het Reijntjesveld en
Reijntjesbos. We passeren een boerderij uit de IJzertijd die hier is gereconstrueerd. Via
de fraaie Oude Groningerweg lopen we tussen de velden naar Westerbork. In het
centrum vinden we winkels, horeca en openbaar vervoer. Rondom Westerbork gaat de
tocht over veldwegen langs de Oosteres, de Westerborkeres en de Noorderes. Op de
rand van een nieuwbouwwijk volgen we een paadje langs heggen met uitzicht over het
boerenland. Hierna is het even afgelopen met de onverharde pret. We lopen over
betonpaden langs het schilderachtige beekdal van de Westerborkerstroom. Op het eerste
deel langs het Oranjekanaal omzoomd door bomen wandelen we ook over een betonpad
en een stukje asfalt. Maar dan volgen we nog een onverhard pad langs het kanaal. In de
omgeving van het Oranjekanaal wordt nog flink geboerd. Tenslotte een mooie afsluiting
over de Schapendrift langs essen naar het museumdorp Orvelte, waar we ons vergapen
aan de schaapskooi en monumentale boerderijen. Drenthe zoals het er in 1900 uitzag.....
versiedatum: 14-11-2016
Routebeschrijving
1. Vanaf de parkeerplaats P1 loop je linksaf Orvelte binnen richting 't Stokertje. Op de
driesprong bij het Tolhuis linksaf, klinkerweg. Je neemt de eerste klinkerweg naar rechts,
Kromboom. Je verlaat Orvelte. Onverharde Brinkstukken naar rechts negeren. Gaat over
in asfalt en waar de weg een lichte bocht naar rechts maakt ga je linksaf, een graspad
tussen de velden langs een bordje van Staatsbosbeheer 'Reijntjesveld'. Op de hoek van
een bosje ga je rechtsaf langs de bosrand. Doorlopen tot je een ander breed graspad
kruist. Hier ga je linksaf in de richting van een boerderij uit de IJzertijd. Je volgt dat
graspad om de boerderij heen. Op een kruising bij markeringen rechtdoor, graspad over
open veld.
2. Op een kruising bij een bord van Staatsbosbeheer ga je rechtdoor, een smaller
paadje. Je loopt een bosje in. Zijpaden naar rechts negeren en rechtdoor, ook
markeringen geel-rood en rode wandelaar. Nu op een driesprong rechtsaf. Een pad naar
links negeren. Dan op een driesprong rechtsaf, alleen nog geel-rode markering. Je komt
uit aan de bosrand op een zandweg met fietspad. Hier ga je rechtsaf en direct linksaf,
Oude Groningerweg. Deze grassige weg tussen de velden volgen tot een asfaltweg. Hier
oversteken en de onverharde weg vervolgen, nog steeds Oude Groningerweg omzoomd
door eiken. Je komt uit in de bebouwing van Westerbork. Hier de Oude Groningerweg als
klinkerweg rechtdoor vervolgen. Aan het eind linksaf.
3. Je komt uit op de Hoofdstraat en hier ga je rechtsaf. Je passeert bushalte
Wilhelminastraat. Op de driesprong met een weg naar links ga je rechtdoor. Je volgt deze
weg tot een driesprong bij wegwijzers. Hier rechtsaf, Zandhoeklaan. Op een volgende
driesprong rechtsaf, nog steeds Zandhoeklaan. Bij P-24163 rechtsaf, Julianastraat. Op de
kruising met de Wilhelminastraat rechtdoor, Diekeveenseweg. Hofakkers naar rechts
negeren en direct daarna de eerste onverharde weg naar links, Banneveen. Aan je
rechterhand een hoge houtwal. Op een driesprong van graspaden rechts aanhouden.
Aan het eind rechtsaf, Veenweg, een karrenspoor tussen de velden.
4. Asfaltweg oversteken en rechtdoor de grasweg tussen de velden vervolgen. Aan het
eind linksaf, een verharde weg met eiken. Steeds doorlopen tot een voorrangsweg. Hier
oversteken en linksaf over het fietspad van betonplaten. Nu neem je de eerste
onverharde weg naar rechts, Hanekampsweg. Op een driesprong met Heerakkers
rechtdoor deze Hanekampsweg volgen. Nu neem je bij een grote steen het eerste
grindpaadje schuin naar rechts langs de rand van een woonwijk. Dit pad met bochten
blijven volgen. Dan op een driesprong tussen beukenheggen verder rechtdoor. Opnieuw
met bochten volgen. Je komt uit op een asfaltweg. Hier ga je rechtsaf.
5. Bij P-24819/001 ga je linksaf, een fietspad van betonplaten langs een bordje van
Staatsbosbeheer 'Westerborkerstroom'. Op een driesprong van fietspaden meebuigen
naar links. Je komt uit in de bocht van een ander fietspad bij P-24818 en een bankje. Hier
rechtsaf het beekdal oversteken. Even daarna op de driesprong bij een volgende P met
onleesbaar nummer rechtsaf, nog steeds fietspad van betonplaten. Je loopt dan langs de
andere kant van het beekdal terug. Doorlopen tot je bij het Oranjekanaal komt. Hier ga je
rechtsaf, ook betonplaten.
6. Op een kruising met een voorrangsweg rechtdoor langs café-restaurant De Brug,
asfaltweg. Op een driesprong met asfaltweg Veldma naar rechts ga je rechtoor over een
onverhard pad langs het Oranjekanaal. Ook op driesprong met Brinkmaat rechtdoor,
onverharde Oranjekanaal Z.Z. vervolgen. Gaat bij een sluisje en huisnummer 17 weer
over in asfalt.
7. Je gaat bij P-23353 rechtsaf, Schapendrift. Op een driesprong rechtdoor de
doodlopende Schapendrift vervolgen. Zijpaden negeren. Je loopt Orvelte binnen, het
wordt een veldkeienweg en je passeert de schaapskooi aan je rechterhand. Je passeert
restaurant De Schapendrift aan je linkerhand en je gaat dan op de driesprong rechtsaf en
direct daarna op de Y-splitsing links aanhouden. Deze Dorpsstraat steeds blijven volgen
tot je weer uitkomt bij de driesprong bij het Tolhuis. Hier ga je linksaf terug naar de
parkeerplaats of de bushalte.
Praktische informatie
Start- en eindpunt/parkeren
Orvelte, P1 aan de Zuideresweg 9441 TZ, zijstraat van de Wezuperweg. Kosten voor
parkeren zijn buiten het winterseizoen 3 euro, alleen met pinpas te betalen,
Openbaar vervoer
Orvelte, bushalte Zuideresweg, lijn 22 van/naar station Beilen of station Emmen (op
zondag belbus). Vanaf de bushalte loop je Orvelte in langs de parkeerplaats.
Westerbork, bushalte Wilhelminastraat, lijn 22 van/naar station Beilen of Emmen (op
zondag belbus).
Zuidveld, bushalte Oranjekanaal ZZ, lijn 41 van/naar station Beilen, belbus niet in het
weekend.
Lengte van de wandeling
16 km
Horeca onderweg
In Westerbork restaurant De Ar, http://www.de-ar.nl/ en restaurant De Turfsteker,
In Zuidveld café-restaurant De Brug, http://www.debrug.net/info-caferestaurant/
In Orvelte restaurant De Schapendrift, http://www.schapendrift.nl/
Percentage verhard-onverhard
50%-50%
Route en tekst van deze Trage Tocht zijn gemaakt door Rob Wolfs, zie voor meer info
www.wolfswandelplan.nl. Deze wandeling is als pdf-bestand met topografische kaart en
gps-track te vinden op Wandelzoekpagina: www.wandelzoekpagina.nl/wandeling/tragetocht-westerbork/16774/ . Ik ben benieuwd naar je reactie op deze wandeling;