Trage Tocht De Haere

Transcript Trage Tocht De Haere

De Haere en ’t Nijendal. Deze wandeling staat in mijn persoonlijke toptien: de ultieme
beleving van wandelen op de rand van bos en boerenland. We lopen in de prachtige groene
omgeving van diverse landgoederen in het IJsseldal, even ten noorden van Deventer.
Havezate De Haere, kasteel Groot Hoenlo en landhuis Spykerbosch zijn evenzovele
cultuurhistorische getuigen van de vroegere rijkdom in deze streek. De IJssellinie heeft op
landgoed De Haere ook zijn nodige sporen nagelaten. De havezate en het landgoed zijn
eigendom van Stichting IJssellandschap. Landgoed ’t Nijendal is sinds 1975 in handen van
Staatsbosbeheer. Het landschap is kleinschalig en coulisse-achtig. De Zandwetering die
door het landgoed stroomt geeft een extra bijzonder karakter aan de omgeving. De oevers
zijn verbreed en er is een nevengeul gegraven. Op de akkers in ’t Nijendal worden granen
verbouwd. In het Hanzebos komt een ruig landschappelijk bos met een open karakter. Veel
smalle voetpaden langs de bosranden zijn een kroon op deze wandeling.
Routebeschrijving
1. Vanaf de parkeerplaats aan de N337 (Rijksstraatweg) De Haereweg in. Je passeert
een slagboom en volgt een smal voetpad in de richting van De Haere. Ter hoogte van
een informatiepaneel over de IJssellinie aan je linkerhand ga je rechtsaf naar
beneden, houten traptreden af. Je volgt een graspad langs de rand van een weiland.
Bij een bruggetje rechtsaf. Na het bruggetje links aanhouden, en smal paadje.
Verderop wordt het een bredere weg tussen huizen door. Ter hoogte van de ruïne
(folly) aan je rechterhand ga je schuin linksaf, tussen houten paaltjes door. Je steekt
een groot grasveld over. Aan het eind langs een slagboom en op de brede zandweg
rechtsaf. Op de driesprong bij P-70409/001 rechtdoor. Op de kruising met de
Bokhorsterstraat rechtdoor, een asfaltweggetje. Verderop wordt het de
Hengforderweg.
2. Spoor oversteken. Bij de Diepenveenseweg rechtsaf. Over de Zandwetering heen en
direct daarna linksaf, halfverharde Zandweteringpad, omzoomd door eikenbomen. De
weg buigt naar rechts en wordt verhard. Op de driesprong met Holtermanspad
rechtdoor. Waar de laan eindigt direct rechts door het hek (Hanzebos) en schuin links
het weiland over (paarse pijl). Doorlopen tot een rij dwarsstaande eiken; hier bij G32
rechtsaf. Je loopt in de richting van een hek. Klaphek door en rechtdoor. Dit voetpad
steeds maar rechtdoor blijven volgen. Waar het pad met een bocht naar links een
beukenlaan in draait (voor de parkeerplaats bij de Zoogenbrink ga je hier wel naar
links) ga je rechtsaf een planken bruggetje over en *volgt een paadje langs de
bosrand. Verderop loop je door het bos steeds rechtdoor. Na hekken kom je uit op
een klinkerweg en gaat naar rechts.
3. Bij de voorrangsweg linksaf, Diepenveenseweg. Tegenover huisnummer 22 in de
bocht van de weg linksaf het bos in langs een bordje ‘verboden voor ruiters’. Na 50
meter op een kruising rechtsaf. Meebuigen naar links. Op een driesprong rechts
aanhouden in de richting van het heuveltje met een bank erop. Je komt uit op een
breed pad en gaat linksaf. Op een driesprong rechtdoor. Aan je linkerhand zie je een
vijver. Aan het eind, voor de hoek van een weiland, linksaf een bospad in. Met de
bocht meedraaien naar rechts. Waar het water aan je linkerhand ophoudt ga je
rechtsaf, breder bospad. Op een kruising rechtdoor richting afsluitboom. Bij een
klinkerweg oversteken en rechtdoor, een klinkerweg richting minicamping langs de
bosrand.
4. Je volgt ter oriëntatie de bebouwing die rechts aan de andere kant van de akker
staat. Na ruim 300 meter (even voorbij het laatste schuurtje aan de andere kant van
die akker) ga je links het bos in en rechtsaf op een parallel pad. Bij de eerste splitsing
links aanhouden en bij de volgende splitsing rechts aanhouden. Het pad schuin
rechts volgen, even later een paaltje met blauw-rode markering. Een bankje aan je
rechterhand passeren. Je passeert aan je linkerhand hoge rododendronstruiken en
op een splitsing daarna met een bankje aan je linkerhand hou je rechts aan. Je komt
uit op een ander bospad en gaat rechtsaf. Op een driesprong met het pad meebuigen
naar links. Even verderop op een driesprong weer meebuigen naar rechts. Nu aan je
rechterhand een watergang. Neem het eerste bospad links. Je passeert een
afsluitboom en komt via een parkeerplaatsje uit op een klinkerweg. Hier rechtsaf en
direct weer linksaf langs een afsluitboom en een bordje van Staatsbosbeheer, een
pad langs de bosrand. Op een kruising rechts om de akker heen. Voor een
afsluitboom linksaf, een bospad. Op een driesprong rechtdoor. Daarna op een
splitsing van paden het pad rechtdoor in de richting van een akker. Aan je
rechterhand passeer je een bankje. Je loopt langs de bosrand. Even verderop langs
een heg. Je komt uit op een brede halfverharde weg en gaat rechtsaf. Eerst tussen
de akkers door. Even daarna op een kruising met een ruiterpad linksaf. Het pad buigt
naar links en loopt weer langs de bosrand. Met de bocht mee naar links, nog steeds
de bosrand volgen. Aan het eind rechtsaf, een bospad. Op een kruising met een smal
bospad linksaf. Het pad gaat met een bocht naar rechts. Aan je linkerhand water. Je
komt uit bij een houten afsluitboom en direct daarna rechtsaf, een graspad langs de
rand van het bos.
5. Je komt uit op een fietspad van betonplaten en gaat linksaf. Even na de ingang naar
huisnummer 10 rechts de weg oversteken en een smal bospaadje in langs houten
paaltjes. Rechtdoor met aan je linkerhand weiland. Op een kruising linksaf, een
grassig pad omheind met eiken tussen de weilanden door. Op driesprong rechts. Aan
het eind voor een vijver links. Op een klinkerweg voor de witte villa Spykerbos linksaf.
De asfaltweg oversteken en op fietspad linksaf. Het eerste bospad naar rechts langs
een bordje ‘Landgoed Hoenlo’. Eerste pad naar rechts. Pad met een bocht naar links
volgen. Je kruist een watergang en gaat rechtdoor. Aan het eind rechtsaf. Het pad
buigt naar links, je loopt langs de bosrand. Het pad komt uit voor een boerderij. Daar
ga je rechtsaf. Deze onverharde weg langs de bosrand blijven volgen. De weg draait
naar rechts en komt op een driesprong met asfaltweg. Hier linksaf. Deze weg komt uit
voor de oprijlaan naar Groot Hoenlo.
6. Hier linksaf, Diepenveenseweg. Waar de weg naar links draait rechtsaf het spoor
over, Puinweg. Waar de weg met een flauwe bocht naar rechts draait bij een bankje
en een prullenbak ga je links, nog steeds de Puinweg. Even daarna op een Ysplitsing rechts aanhouden, een bospad. Even voor het bos ophoudt rechtsaf, een
smaller bospad. Op een driesprong links. Het pad komt uit op een asfaltweg. Recht
oversteken en langs een afsluitboom en een bordje ‘Kapellenbos’ volg je een smal
paadje langs de bosrand. Het paadje buigt naar rechts het bos in. Steeds rechtdoor
tot de rand van het bos en dan weer meebuigen met het pad naar links. Dan zie je
aan je rechterhand de N337. Je houdt steeds zoveel mogelijk rechts aan. Over een
houten bruggetje en je passeert een bordje met informatie over de inlaatsluis. Je
passeert aan je rechterhand op een heuvel een koepel. Aan het eind rechtsaf en dan
loop je weer terug naar de parkeerplaats.
Praktische informatie
Start- en eindpunt/Parkeren
Parkeerplaats bij landgoed De Haere aan de N337, de Rijksstraatweg tussen Deventer en
Olst ter hoogte van de Haereweg. Alternatief: de parkeerplaats bij de informatieboerderij van
Staatsbosbeheer De Zoogenbrink aan de Molenweg (zie dan in routebeschrijving onder
kopje 2 bij *).
Openbaar vervoer
Lijn 161 van en naar station Deventer (ma-za, niet op zondag), bushaltes Hengforderweg,
Lange Dijk, Groot Hoenlo en Puinweg.
Lengte van de wandeling
14 km
Horeca onderweg
In havezate De Haere Culture Club De Haere, open van donderdag t/m zondag van 10.00 tot
17.00 uur. Onderweg verder geen horeca.
Percentage verhard-onverhard
10%-90%
Route en tekst zijn gemaakt door Rob Wolfs (www.wolfswandelplan.nl).
Deze wandeling is met topografische kaart te vinden op Wandelzoekpagina:
Reacties op deze wandeling zijn hier ook welkom.
Nergens is de afwisseling van bos en open gebied mooier dan in het oosten van ons land.
De delen van provincies Gelderland en Overijssel ten oosten van de IJssel worden
gekenmerkt door eeuwenoude kleinschalige cultuurlandschappen waar bos en open gebied
elkaar doorlopend afwisselen. Rob Wolfs zocht de mooiste plekken in dit gebied bij elkaar en
reeg er aantrekkelijke wandelingen doorheen. In ‘Wandelen op de rand van bos en
boerenland’ staan 20 mooie (rond)wandelingen van soms wat meer en soms wat minder dan
15 kilometer. Wandelen op de rand van bos en boerenland, Uitgeverij Gegarandeerd
Onregelmatig, € 14,95, ISBN: 978-90-78641-25-4.