Reseberättelse 2011 - Gullspångs husbilsklubb

Transcript Reseberättelse 2011 - Gullspångs husbilsklubb

Reseberättelse.
Under 2010-2011 togs det upp i Gullspångs Husbilsklubb om intresset av att göra en längre vårresa
till bl.a. Ligurien.
Tisdagen den 21 april var 6 bilar med ombord på färjan till Rostock på äventyret, först skulle vi ha
Mosel som mål.
Resans första stopp blev i Vismar, vi hade strålande sol och en viss grönska började synas, det blev
stadsbesök m.m. Planeringen var att fira påsk i Celle, där cyklarna kom fram, stads- och loppmarknadsbesök. På kvällen var det påskbuffé i det fria, en härlig kväll.
Vi sökte oss till ställplatser som det är stor tillgång av i Tyskland, en kostnad på 5-6 euro per natt.
Hamn Münden var en av dem där var det dessutom stadsfest med tivoli. Det fanns dessutom flera
porslinsgrisar målade i alla slags färger placerade utanför affärerna.
Hela resan längs Mosel var en upplevelse, soligt och nu var det vår, blommande syrener och
fruktträden var i full blom. Vi cyklade, tog promenader, beskådade dessa stora pråmar som kom
åkande på floden.
Men vi skulle vidare, i Trier var det dags att fylla gasol för ett vara beredda för ev. kalla nätter när vi
skulle passera franska alperna. I Küler avvek 1 bil hemåt för arbete. Vi andra åkte in i Frankrike och
Grenoble där vi åkte Route Napoléon ned mot Nice.Det fina vädret hade vi med oss så utsikten över
bergen var helt fantastisk, vi stannade flera gånger under denna transportsträcka bl.a. övernattade vi
i Castellanne där vi besökte en inhemsk marknad, detta område tillhör Provance så det fanns gott om
lavendelprylar.
Vi kom ned till medelhavet mellan Cannes och Nice, tog nu in på en camping, Fleur, nu hade vi
palmer, blommande rosor m.m., hemma var det fortfarande snöhögar kvar när vi åkte så vi njöt
verkligen, dessutom fanns det pool, 28°. Nu kom cyklarna fram, vi tog oss ned till centrum och
cyklade utefter havet trots tät trafik. När vi fått nog besökte vi ytterligare en marknad, inhandlade
sparris som det var säsong för, det fanns även färska jordgubbar.
Efter 2 dagar beslöt vi oss för att åka vidare, nu mot kustvägen upp till Genova. Denna väg är
fantastiskt vacker, men smal, krokig och backig och alla mopedister och cyklister som finns överallt
framför, bakom, till höger och vänster om bilen. Men vi kom fram till SanRemo, en stor ställplats där
avsvalkades det med bad i havet, cykeltur in till centrum som var otroligt vacker.
Nästa stopp blev i Siestre Levante, då hade vi passerat Genova som tog ca 1 timme att åka igenom.
Vissa blev lite kulturella medan andra passade på att bada, cykla och äta gott.
Vi firade födelsedag och namnsdagar med tårta m.m. Nu var Gardasjön det nya resmålet och efter
höga berg och djupa dalar kom vi fram till Sirmione ställplats och eftersom det vackra vädret
fortfarande var med oss kunde vi se hela sjön glänsa, vi inväntade t.o.m. solnedgången denna kväll.
Nästa dag tog vi oss upp till Riva Del Garda, var ute och provade på den Italienska pizzan. Bergen runt
om oss var silvergråa i solskenet och var snötäckta på vissa ställen. Efter denna upplevelse var det
Österrike som väntade. Vi åkte Riesenpasset mot füssen i Tyskland, det var en bra husbilsväg, inte
några hiskeliga backar. Vi valde sedan att åka Romantiske strabe. Besökte några städer som
rekommenderats. Sista övernattningen i Tyskland blev Heligienhafen innan färjeöverfart PuttgardenRödby och Helsingör-Helsingborg. Väl hemma i Sverige är man glad att allt fungerat så bra, vi har sett
massor och har fått ytterligare en resa att minnas med glädje.
Tack alla ni som medverkade till denna fina resa.