Verenigingsblad november / december 2016

Transcript Verenigingsblad november / december 2016

Verenigingsblad van

Uitgave – vijf maal per jaar

Bestuur:

Voorzitter:

A.W. Boersma

Mansel 18 8603 DN Sneek Tel: 0515-422029 Secretaris:

E.B. Vermeij

Easthimmerwei 3 8773 KP Folsgare Tel: 0515-857396 Penningmeester / ledenadm.

A.W. Toering

Houkeslootstraat 39 8605 BP Sneek Tel: 06-52625773 Vicevoorzitter & wedstrijd -comm.

T. Batstra

De Wieken 18 8608 ZA Sneek Tel: 06-38253186 2 e secretaris:

Suffridusstraat 7 8602 VJ Sneek Tel: 0515-414675 2 e penningmeester / ledenadm.

R. Hofstra

De Mosk 6 8502 DH Joure Tel: 06-20962825 Algemeen bestuurslid:

H. Koopstra

Ylostinslaan 76 8651 AW IJlst Tel: 06-20499346

Ook op internet bereikbaar: Correspondentie:

november - december 2016

Nieuwe leden kunnen een aanvraagformulier van de VisPas verkrijgen bij de 2 e secretaris Henk Batstra; zie adres hiernaast. Hierbij moet u opgave doen van naam, adres en geboortedatum. De VisPas/contributie 2016 voor nieuwe senior leden is 32,00 euro incl. administratiekosten. Nieuwe jeugdleden (< 14 jaar) is € 16,50 incl. administratiekosten. Nieuwe leden kunnen ook een aanvraagformulier voor een VisPas verkrijgen bij:

Pets Place, Jousterkade 2 te Sneek.

Dier All-in, Grootzand 42 te Sneek. Hengelsport Friesland, Oppenhuizerweg 1 te Sneek. Hengelsport a.p. van der Feer, Dijkstraat 13 te Bolsward.

Vraag bij deze winkels speciaal naar aanvraagformulieren van visclub: Eventuele

“De Baars”

onze vereniging. te Sneek. Kijk ook op onze website om lid te worden van overschrijvingen kunnen naar bankrekeningnummer: NL87 RABO 0359567983 t.n.v. visclub

te Sneek, met uw naam, adres en geboortedatum! De redactie van dit blad is in handen van: R. Kuhn, R. Hofstra en K. de Boer.

www.hsvdebaars-sneek.nl

[email protected]

Van de voorzitter.

Waar ik mij als normaal mens tegenwoordig over verbaas is het feit dat er zo weinig respect is voor elkaars hobby’s of meningen. Grote stukken in de krant over of vissen nu wel of geen sport is en alles wat daar mee samenhangt. “Het moest verboden worden om te vissen, en hoe haalt men het in zijn bolle kop om op scholen voorlichting te geven over vissen”. Ik snap wel degelijk dat er voor- en tegenstanders zijn, echter dat heb je met iedere hobby. Er schijnt geen respect meer te zijn voor een hobby of idee van een ander. Laten wij als sportvisser in deze discussie de slimste zijn en de rust bewaren. De zomer is al weer achter de rug en wat betreft de vangsten heb ik begrepen was het niet al te best. De poldertochten zijn weer begonnen en laten we hopen dat dit betere resultaten zal opleveren. Wat betreft onze vereniging kan ik u mededelen dat het met de visclub prima gaat. In de vergadering van september hebben we besloten om een ander bedrijf in de arm te nemen voor wat betreft de website van onze vereniging. Via onze website bereiken we toch vele sportvissers en het levert tevens extra leden op. In november 2016 is een regio overleg gepland door Sportvisserij Fryslân, echter ik weet nog niet of we daar naar toe gaan, ik heb nog steeds een slecht gevoel bij de laatste ledenvergadering van Sportvisserij Fryslân. Heb niet het idee dat er altijd naar de belangen van de roofvissers wordt geluisterd. Voor de rest zijn er geen schokken dingen gebeurd, mocht er iets bijzonders zijn dan zullen we dit melden. Ik hoop u allen te zien tijdens de snertmaaltijd. A.

Boersma.

Van de penningmeester.

Geachte leden. Binnenkort dient de contributie voor het lidmaatschap voor 2017 weer te worden betaald. Een groot deel van onze leden heeft een automatische incasso. Zij zullen op hun rekeningafschrift zien dat er een bedrag is afgeschreven. Deze leden hoeven verder niets te doen. Zij krijgen hun nieuwe VisPas automatisch voor 1 januari 2017 in de bus. Leden die nog gebruik maken van een acceptgiro kaart verzoek ik vriendelijk doch dringend om het bedrag zo snel mogelijk te willen voldoen. Bij eventuele te late betalingen houdt het in, dat u m.i.v. 1 januari 2017, niet over de nieuwe VisPas zult beschikken, en u dus niet kunt vissen. Tevens brengt dit voor onze vereniging veel extra kosten met zich mee. Ook hebben we hier veel extra werk door. Ik hoop dan ook op een spoedige betaling van u als lid dit jaar zodat een ieder de VisPas voor 1 januari 2017 in huis heeft. Alvast bedankt voor u medewerking. 1 e penningmeester A. Toering.

Verslag 1

e

poldertocht, 10 september 2016.

Zaterdag 05:45 uur de wekker gaat. He, eindelijk de eerste poldertocht van dit seizoen staat voor de deur. Het beloofde een mooie en warme dag te worden. Nadat ik me gereed heb gemaakt even langs moeders voor de hete koffie en daarna mijn vismaten opgehaald. Om 06:45 uur aangekomen op de wel bekende startplaats daar waren ondertussen de eerste leden al gearriveerd. In totaal bleken er 21 deelnemers te zijn. Om 07:00 uur werd iedereen toegesproken door T. Batstra, onze wedstrijdleider. Het gebied bestond zo als altijd de eerste tocht uit Harlingen, Franeker, Makkum en Bolsward en de samenkomst om 14:00 uur was zo als gebruikelijk weer in café Otter te Witmarsum. Dus daar gingen we richting Harlingen. Op ons gebruikelijk plekje lagen helaas nog boten dus maar iets verder op proberen. Na een uurtje doelloos te hebben gezeten, maar even een stukje verkassen en dan weer opnieuw proberen. Langs Theo wandelend, bleek hij al een maatse baars te hebben en had hij regelmatig beet. Dus maar even verderop proberen. Dit was voor mij een goede zet want binnen een half uur had ik reeds een maatse baars en regelmatig beet. Maar ineens waren de baarzen weg; wat bleek, het waterpeil was wel met zo'n 20 cm gezakt en het was gebeurd. Dus kwam het zoeken. Na bijna heel Harlingen te hebben bezocht werd het ook weer tijd om ons te begeven naar Witmarsum voor de samenkomst. Om twee uur dus de meeting. Het bleek een slechte tocht te zijn, qua vangsten, met maar slechts10 gevangen baarzen. De uitslag: 1 e 2 e 3 e 4 e 5 e 5 e Alex Toering Nico Boom Klaas Makkinje Theo Batstra Jan Boom 3 stuks* 3 stuks 1 stuks* 1 stuks 1 stuks Rein Koopstra 1 stuks *.is grootste lengte. De heren Jan Boom en Rein Koopstra hadden een vis van precies dezelfde lengte; dus een gedeelde 5 e plaats. De grootste baars werd gevangen door Alex Toering met een lengte van 35,8 cm. Alex Toering.

Visfilmavond 2017.

Ook dit jaar organiseren we weer als vanouds samen met “de Vriendschap” een filmavond voor onze leden in het wijkgebouw: De “Schuttersheuvel” te Sneek. De avond zal dit jaar weer vroeg in het jaar gehouden worden en wel op:

Vrijdagavond 24 februari 2017.

De deur gaat open om 19.30 uur. Aanvang van de avond om 20.00 uur. Plaats: Wijkgebouw “De Schuttersheuvel” Harmen Sytstrastraat 8a te Sneek. Entreegelden: 1 euro per persoon. Ook dit jaar wordt de avond gesponsord door

Hengelsport a.p. van der Feer

uit Bolsward. Tevens is er weer een grandioze verloting van hengelsportartikelen. Wij hopen, ook nu weer, op een grote gezellige opkomst. De filmcommissie.

Poldertochten 2016.

Bij deze nog een keer de data voor de overige poldertochten van 2016. Tot nu toe is het een spannende strijd en kan er nog van alles gebeuren. Aanvang / vertrek: 4 e poldertocht 5 e poldertocht 22 oktober 5 november 6 e poldertocht 7 e poldertocht 19 november 3 december 7 e tocht is tevens de “snerttocht”. 7.30 uur. 7.30 uur. 7.30 uur. 8.00 uur. Het verzamelpunt voor de poldertochten is het parkeerterrein bij het NS-station in Sneek. Voor de trouwe poldervissers een bekende plaats.

Verslag 2

e

poldertocht, 24 september 2016.

05.40 uur. De wekker gaat. Opstaan, wassen en aankleden. Het is alweer zover, de 2 bij het station in Sneek. voorspeld. hoog water zou gaan. e poldertocht vandaag. Snel met de hond om, bakkie leut en een beetje wakker worden. Brood de avond ervoor al gesmeerd. Ondertussen is het dan alweer half zeven en rijd ik richting Sneek. Dit keer niet om eerst mijn vis-maat op te halen maar rechtstreek naar de verzamelplaats Hier aangekomen waren er al een aantal leden aanwezig. Iedereen was goed gehumeurd daar er wederom weer een mooie zonnige dag was Om klokslag 07.00 uur deelde onze wedstrijdcommissaris, Theo Batstra, de consignes uit. Na deze consignes stapte iedereen in de auto en reed richting hun favoriete plek met de hoop een mooie maatse baars te gaan vangen. Zo ook ik, zei de gek. Hup de auto in en richting Harlingen waar het om 09.30 uur richting Dus tot ongeveer 09.00 uur zou ik daar geen last hebben van de stroming. Dit bleek inderdaad het geval en ik ving dan ook al gauw volop baars (alleen geen maatse) en niet te vergeten wolfs krab. Vlak voordat ik richting Workum ging ving ik toch nog een maatse baars. Dit zou later dan ook mijn enigste maatse baars zijn. In de buurt van Workum aangekomen haalde de wind steeds meer aan en stond er dan ook al een straffe wind. Mijn eerste plek bij Workum was geen succes dus dan maar naar Workum zelf. Dit hadden er meer bedacht zodat we op een gegeven moment met zijn zessen stonden te vissen. Zeer gezellig en tevens gelachen, daar de baars natuurlijk weer zover mogelijk van je af zwom; dicht aan de overkant. Het gebeurde dan ook met enige regelmaat, dat 1 van ons iets te ver wierp en met zijn draad in de struiken aan de overkant terecht kwam en opnieuw zijn tuig moest herstellen. Tja, en dan is het zomaar weer tijd om naar de Otterbar, waar we de bijeenkomst hadden, te gaan. Stipt om twee uur volgde dan ook de meeting. Er waren deze prachtig mooie dag 22 leden aanwezig en er waren 23 baarzen gevangen. De uitslag: 1 e J. de Vries 2 e R. Sanna 3 e K. Makkinje 4 e J. Mous 5 e R. Hofstra 7 stuks. 4 stuks. 3 stuks. 2 stuks. 1 stuks. De grootste baars is gevangen door J. Mous met een lengte van 28,5 cm. Na de prijsuitreiking en de nodige hapjes en drankjes ging een ieder weer voldaan richting thuis. R. Hofstra.

Verslag 3e poldertocht, 8 oktober 2016.

Hallo allemaal, Vandaag van start met de 3e tocht, ik heb er zin in. Er verzamelden zich 22 man bij het busstation in Sneek. Theo Batstra deelde de kaarten uit waar het te vissen gebied op stond aan de leden, zodat een ieder dat kon bekijken voor dat we van start gaan. Deze tocht vissen wij in het gebied Sneek, Joure, Akkrum, Langweer en Heeg. Het is vandaag redelijk weer om te baarzen, gelukkig niet zo warm als de vorige 2 tochten. Hopelijk zijn de vangsten ook beter. Theo gaf om klokslag 07.30 uur het startsein en een ieder ging naar zijn stekkie toe die hem het beste leek om te beginnen. Ikzelf besloot om het niet zo ver te zoeken. Ik probeerde het eerst maar op It Ges. Daar aangekomen besloot ik om maar weer eens met de vaste stok te vissen. Gewoon “Old School” Fishing, geweldige manier om te vissen. Ik denk dat bijna alle vissers die mee vissen wel eentje bij zich hebben. Na mijn hengel ingegooid te hebben besloot ik mijn werphengel er bij te pakken en terwijl ik bezig was met een worm aan de haak te doen zag ik in eens mijn kurkje met een vaart ondergaan. Hangen, een mooie maatse baars van ongeveer 25 cm. Nou dat begon mooi dacht ik dus snel de andere hengel erbij leggen en afwachten maar. Ik ving met mijn sleepje alleen maar grondels terwijl ik met mijn vaste stok toch een aantal leuke baarsjes ving die tegen de maat aan waren. De sleep er dan maar weer uit. Er was eigenlijk niet te vissen met 2 hengels dus ging ik met de vaste stok verder. Na nog een aantal baarsjes en een snoek gevangen te hebben besloot ik het maar elders te proberen. Ik besloot het in de Jouwer te proberen. Daar aangekomen zag ik Henk en Rein Koopstra en Karel Kootje bij het Tolhûs staan, dus effe stoppen en een praatje wat de vangsten zijn. Zij hadden nog geen maatse op de wal gehad en gingen ook weer op zoek naar een ander stekkie. Dacht ik ook, dus zoeken maar weer want de tijd vliegt om, naar Sneek maar weer dan. Nog 1 uurtje gevist en toen op naar Café de Buorren te Uitwellingerga voor de meeting. Na een hapje en drankje werd er om 14.30 uur begonnen met het uitreiken van de prijzen door Theo Batstra. Uitslag: 1 e Niels Haven 2 e Klaas Makkinje 3 e Richard Hofstra 4 e Nico Boom 5 e Erik Vermeij 6 stuks 6 stuks 3 stuks 5 stuks 3 stuks Totaal gevangen baars 34 stuks. Grootste baars: Niels Haven 32.2 cm. Extra prijs aangeboden door Café de Buorren. Bedankt hiervoor! E. Vermeij.

Tussenstand over 3 poldertochten 2016.

12e J. Mous 14e J. Boom 16e T. Bijlsma 18e M. van der Sluis 20e F. Lodewijk 1e K. Makkinje 2e N. Boom 3e R. Hofstra 4e A. Toering* 5e T. Batstra 6e R. Koopstra 7e W. Langius* 8e H. Koopstra 9e J. de Vries* *Gr. lengte. 1e 18 19 20 17 15 16 2e 18 16 10 11 14 20 19 17 15 13 12 3e Totaal 19 17 18 11 14 12 9 20 16 15 13 10 55 36 34 31 31 25 23 23 20 20 19 17 16 16 15 15 13 13 12 10

Th. Batstra.

Extra poldertocht 11 maart 2017.

De extra poldertocht 2017 zal op zaterdag 11 maart gehouden worden. Vertrek vanaf het parkeerterrein bij het NS-station in Sneek om 7.30 uur. Deze tocht telt ook nog mee voor de supercup 2016. Ligt alles dicht met ijs, dan wordt deze tocht één maal doorgeschoven naar de volgende zaterdag 18 maart, dezelfde tijd. Dan nog alles dichtgevroren; jammer dan, dan geen extra tocht meer. Het bestuur

Laatste krantje van 2016.

Langs deze weg dank aan al onze adverteerders en alle vrijwilligers die onze activiteiten in onze hengelsportvereniging mogelijk maken. Wij danken ook de bezorgers van onze krantjes, die zorgen dat de leden in Sneek en aanliggende dorpen op tijd hun krantje bezorgd krijgen. Ook een blijk van medeleven voor de nabestaanden van die leden die ons het afgelopen jaar zijn ontvallen. Verder wensen wij al onze leden een goed en gezond 2017 toe om zodoende met plezier de hengelsport te kunnen blijven beleven. Het bestuur.