Bekijk routebeschrijving

Rivierenpad
Wandelen buiten de binnenstad van Arnhem. Auteurs: Bart van der Mark en Rob
Wolfs
Er zijn maar weinig plaatsen in Nederland die de luxe bezitten aan twee prachtige rivieren
te liggen. Natuurlijk is de Rijn de belangrijkste stroom die Arnhem doorsnijdt, maar er zijn
er die beweren dat de mooiste rivier van Nederland ontspringt in de Gelderse hoofdstad,
want Arnhem ligt ook aan de IJssel. De wandeling begint bij station Westervoort, volgt
dan de IJssel naar Huissen, waar we Nederrijn oversteken om daarna weer terug te
lopen naar het scheidingspunt van de twee rivieren. Via de Sacharovbrug volgen we dan
weer de Rijn naar het centrum van de stad, waar de Arnhemse horeca sinds een jaar of
tien vaste grond onder de voeten probeert te krijgen aan de kade. Daarna is het slechts
een klein stukje naar het station van Arnhem.
versiedatum: 15-11-2016
Routebeschrijving
Routebeschrijving Rivierenpad
Vanaf station Westervoort langs de lift en trappen naar beneden. Bij kiosk oversteken en
RA. Op kruising bij stoplichten LA, Dorpstraat. Deze weg steeds blijven volgen. Verderop
meebuigen naar R, gaat over in Veerdam. Je verlaat Westervoort. Waar weg naar R
draait, even LA over fietspad en direct RA met trappen naar beneden. Daar RA en direct
weer LA, asfaltpad. Je passeert hekken en loopt uiterwaarden in. Asfaltpad bij infobord
en bankjes met bocht naar L volgen. RD en verderop pad volgen langs bankje en
kunstwerken en direct daarna bij peilmeetstation LA over gras naar beneden. Bij
asfaltpad RA en meebuigen langs betonnen regelwerk. Aan eind meebuigen naar L.
Meebuigen naar R omhoog dijk op. Je passeert bankjes en infobord over regelwerk en je
volgt asfaltpad op dijk.
Doorlopen tot Y-splitsing voor metalen hek. Hier L aanhouden naar beneden. Op
asfaltweg RA. Je passeert inlaatsluis IJssellinie en volgt weg tot driesprong. RA naar
pont, Looveerweg. Aan overkant RD, Looveer. Later over fietspad aan linkerkant weg. Let
op, verderop RA door metalen hek naar plas. LA over gras langs water. Na kop van plas
kom je uit op Badweg. Hier RA. (Voor horeca en bushaltes in Huissen bij Badweg LA en
dan RA. Wil je niet over prikkeldraadhekjes klimmen over zomerdijkje door uiterwaarden,
dan ook hierheen. Je gaat RA over het fietspad onder langs dijk. Zie kaart.) Je passeert
surfschool. Weg met bochten blijven volgen. Waar asfalt stopt nog even RD onverhard
pad en direct LA over laag zomerdijkje.
Let op: je moet aantal keren over prikkeldraad klimmen. Dit zomerdijkje ook met bocht om
inham en plas heen volgen. Dan buigt het naar L en wordt breder. Je komt uit op
asfaltpad en direct meebuigen naar L ri. fkp 30. Waar pad naar R buigt, hou je schuin L
aan over gras naar fietspad dat onder Molsviaduct doorgaat. Na viaduct direct RA via
trappen omhoog. Op fietspad LA Pleijbrug over. Waar hek aan je linkerhand stopt, nog
even doorlopen en dan scherp LA, onverhard paadje naar beneden. Beneden RA over
betonplaten. Schuin naar L over die betonplaten naar asfaltweg en daar RD. Je passeert
hekken en dan L aanhouden over kade langs het water. Vlak voor eind LA en opnieuw
over kade langs water.
Bij restaurant Valkenburg meebuigen naar R en direct LA langs waterkant. Na zandhopen
op driesprong LA, Nieuwe Kade. Bij Rijn meebuigen naar R, tegelpad bovenlangs ri. rij
bomen. Je passeert De Havenmeester. Even over fietspad en bij grote schoorsteen aan
je rechterhand L aanhouden over kade. Onder brug door en langs kade blijven lopen. Na
horeca aan je rechterhand, waar hoge kademuur begint ga je RA via trappen omhoog.
Daar weer RD kade volgen bovenlangs. Je passeert horecagelegenheden en terrassen.
Steeds RD, onder volgende brug door. Na brug kade volgen over klinkerpad met aan je
rechterhand hoge kademuur. Dan schuin R aanhouden, klinkerpaadje omhoog naar
uitzichtpunt.
Bovenop grasveldje schuin naar R oversteken en via stenen trappen naar beneden. Aan
eind LA, onverhard paadje. Fietspad oversteken en RD onverhard paadje vervolgen.
Klinkerweg oversteken en RD over parkeerplaats. Daarna iets R en direct L,
asfaltweggetje langs woonboten en aan je rechterhand kademuur. Bij eerste trappetjes
omhoog en over tegelpad ri. school. Einde school RA weg oversteken en over gras langs
school. Op asfaltpad RA en direct scherp LA omhoog, klinkerpad. Op driesprong RA
stenen trappen verder omhoog. Boven bij bankjes RA. Deze weg volgen tot Centraal