577 - Wandelgids Zuid

577. SCHINNEN 10,6km

www.wandelgidszuidlimburg.com

blz 2 van 3

Tijdens deze afwisselende wandeling met wat heuvels wandelt u door het dal van de Geleenbeek. De route gaat langs de Muldersplas en de Geleenbeek naar de rand van Nuth. Dan verder langs de beek naar het gehucht Schuureik. De terugweg gaat door het dorp Vaesrade, Thull en over de Krekelberg. Tijdens nat weer kan het langs de Geleenbeek drassig zijn. Neem zelf proviand mee, onderweg staan enkele zitbanken. Aan het eind bij de brasserie is een mooi achterterras. Startpunt: Brasserie de Muldermolen, Thullerkerkweg 17, Schinnen. Gps afstand: 10600m Looptijd: 2.20 uur Hoogteverschil: 50m

priesterkoor en zijkapellen aangebouwd. Rond het oude gedeelte van de kerk staan enkele oude grote familiegraven).

Bij huisnr. 3

(voormalige kapelanie annex kosterwoning (1904))

gaat u schuin L de klinkerweg omlaag. Ga dan L het voetpad in. Aan de voorrangsweg gaat u R. Ga nu meteen L (Oude Markt). Loop rechts van de weg. Negeer zijweg rechts. Aan de T-splitsing gaat u L.

577. SCHINNEN 10,6km

1. Met uw rug naar de Muldermolen gaat u L. Meteen daarna gaat u L (oranje) over de veldweg. Negeer bij infobordje over de Mariakapel graspad links omhoog. Het pad buigt naar rechts (oranje) en wordt een mooi hol pad. Boven aan de 3 sprong, aan het einde van het holle pad, gaat u scherp L (oranje/paars) het brede pad omhoog en u loopt de Krekelberg omhoog. Boven buigt het pad links het bos in. Volg nu het pad RD de mooie “beukenlaan”. Bij zitbank aan de bosrand gaat u R (oranje/paars) omlaag.

(Hier heeft u mooi uitzicht over Schinnen. Als u hier L over het pad met rechts van u afrastering gaat, dan heeft u even verder bij zitbank ook prachtig uitzicht)

. Neem het eerste brede graspad L (paars)

Negeer trappenpad links omhoog en loop RD omlaag over het brede graspad.

(Als u hier links het trappenpad omhoog gaat, dan komt na 100 m. bij de Vredeskapel (1939)) in het Mariapark op de H. Dionysius kerk). Krekelberg. De route volgend heeft u rechts mooi uitzicht op de

Beneden bij de woning genaamd Kapelhof (1651) gaat u R (paars) de asfaltweg omlaag.

(Even verder passeert u rechts (no.6) de rijksmonumentale woning (1738) met de mooie gevel. Even verder kunt u R de trap omhoog lopen naar de hooggelegen rijksmonumentale H. Dionysius kerk De 1900 breukstenen onderbouw van de toren stamt uit vroege 12e eeuw. De mergelstenen zijbeuken werden in de 14e eeuw toegevoegd. In werden de bakstenen dwarsbeuk met

2. Meteen daarna gaat u L het voet-fietspad in. Vlak daarna aan de 3-sprong bij zitbank gaat u L (oranje/paars) langs de visvijver. Steek bij basisschool St. Dionysius via het zebrapad de doorgaande weg over en ga RD (oranje/fietsroute 24) over de smalle asfaltweg (fietspad) langs de Geleenbeek.

(De 48 km lange Geleenbeek ontspringt in een put op het erf van de Hoeve Benzenraderhof in het buurtschap Benzenrade (Heerlen) en mondt vlakbij Stevensweert via de Oude Maas in de Maas uit).

Negeer zijpad links omlaag. Waar het fietspad naar rechts buigt, gaat u L het bospad in. Een eindje verder buigt het pad naar rechts. Aan de T-splitsing voor de Mulderplas gaat u R (oranje).

(Hier staat aan de vijver een zitbank. Dit is de oude slikvijver van de Staatsmijn Emma Hoensbroek, die in 1989 is omgetoverd van een slikvijver tot een visvijver voor de Hengelsport vereniging “Ons genoegen”. Een slikvijver is een bezinkingsvijver, waarin het afvalwater (kolengruis) van de kolenwasserij werd gedumpt. Dit slib bezonk in de vijvers. De resten van steenkool in de slik werden als “schlam” (sjláám) weer verder benut. Het water dat overbleef werd op de Geleenbeek geloosd).

Aan de 3-sprong bij infobord gaat u L verder langs de vijver. Na 50 m. gaat u R en u verlaat weer de vijver

. (Als u hier even RD loopt, dan heeft u bij een schutting nog mooi uitzicht op de vijver).

Vlak daarna komt u weer bij het fietspad waar u L gaat. Waar het fietspad naar links buigt, gaat u R (paars) het verharde pad omlaag. Beneden steekt u via betonnen brug de Geleenbeek over.

(Na de brug staat links een zitbank en een grote mijnlamp. Via deze Reuzenmijnlamp (op knopje drukken) vertellen leerlingen van de basschool St. Dionysius uit Schinnen u iets over de mijnhistorie. Hier staan 20 “mijnspoorpalen” met een vraag en antwoord

(achterkant paal) over het mijnverleden. Niet alleen interessant voor kinderen maar ook zeker voor volwassenen. De palen vormen een “lint” en zo een optische verbinding tussen het voormalige mijnspoor en het Mijnspoormonument).

Boven aan de T splitsing gaat u L over het brede pad, dat u geruime tijd RD volgt.

(U loopt nu over het traject van de voormalige mijnspoorweg, die van Brunssum via Hoensbroek en Geleen naar de haven van Stein liep).

Bijna aan het eind buigt dit pad links omlaag en u loopt vervolgens een eindje l angs de Geleenbeek. Steek bij brug de doorgaande weg over en ga R over het fietspad.

( I.v.m. werkzaamheden aan de Buitenring Parkstad is deze weg tot begin 2017 afgesloten. Laat even weten als de weg weer geopend is. Ga hier nu L over het fietspad en even verder loopt u door de bebouwde kom van Vaesrade. Negeer nabij kerk twee zijwegen rechts omhoog. (Vaesraderweg en Servatiusstraat). Let op! 100 Meter verder tegenover huisnr. 72 gaat u L de verharde weg omhoog. Ga nu verder bij **** in punt 4).

Steek voorzichtig de drukke voorrangsweg over en ga L (rood) over het fietspad. Aan het einde van het fietspad gaat u L over de asfaltweg. Vlak daarna aan de 3-sprong bij zitbank gaat u R (Geitenweg) Loop aan het eind RD. Aan de brede u RD.

asfaltweg gaat u L langs de afsluitboom. Aan de grote parkeerplaats gaat

(Dit parkeerterrein (voormalig spoorweg rangeerterrein) werd vroeger gebruikt voor de afvoer van steenkolen en later voor de jaarlijkse bietencampagne. Hier werden tot 1995 de Zuid Limburgse suikerbieten overgeladen in treinwagons voor transport Roosendaal). naar de suikerfabrieken in

3. Loop dan verder RD over het brede asfaltpad (fietspad).

liep ) .

(U loopt nu over het traject van de voormalige mijnspoorlijn, die van Brunssum via Hoensbroek en Geleen naar de haven van Stein

Aan de 4-sprong gaat u L.

(Even verder heeft u mooi uitzicht over de meanderende Geleenbeek).

Steek het bruggetje over en volg het asfaltpad omhoog. Boven aan de T-splitsing bij jeu de boules baan gaat u L (Terschurenweg) en u loopt door het buurtschap Terschuren omhoog. Ga voorbij huisnr. 50 L (rood) de veldweg omhoog.

(Boven ziet u links de rijksmonumentale H. Bavo kerk in Nuth (1763))

. Beneden aan de T-splitsing in het buurtschap Schurenberg gaat u R (rood) over de smalle asfaltweg. Ga aan het eind van de weg L (rood) over het gras naar de doorgaande weg.

blz 3 van 3

Steek deze voorzichtig over en loop RD (Naanhofsweg/rood) de asfaltweg omhoog.

4. Boven aan de 3-sprong bij wegkruis in Vaesrade gaat u R (Vaesrader Wienweg 1 - 35) de smalle holle asfaltweg omhoog.

passeert u links de speeltuin en kinderboerderij Vaesrade).

(Even verder

Aan de 3-sprong gat u L en u loopt langs de basisschool en het voetbalveld weer Vaesrade binnen. Aan de kruising gaat u RD (Op de Vijf Bunder) omlaag. Negeer twee zijwegen rechts. Steek beneden via het zebrapad de voorrangsweg over en ga L. Meteen daarna gaat u tegenover huisnr. 72 R de verharde weg omhoog, **** die bij verbodsbord een stijgende holle veldweg wordt. Negeer voetpad rechts. 5. Boven aan de veldweg gaat u L.

(Links heeft u meteen mooi uitzicht over Vaesrade o.a. op de H. Servatius kerk (1929) in Vaesrade en een eindje verder rechts de kerk van Schinnen)

. Negeer bospaden links. Aan de 3-sprong voorbij zitbank gaat u RD (rood). Na 150 m.

(dit is 30.m. voor zitbank met mooi uitzicht)

gaat u tegenover weiland R (paars) het brede bospad omlaag. Beneden vóór akker gaat u L langs de bosrand.

(Rechts ziet u Krekelberg waar u straks nog omhoog loopt).

Beneden voor de afrastering gaat u R. Vlak daarna buigt het pad naar links (paars) en wordt even verder een breed dalend pad. Negeer zijpad rechts en volg het brede graspad RD (paars) verder omlaag.

(Even verder ziet u mogelijk rechts in het weiland alpaca’s, ook wel berglama’s genoemd, lopen).

Beneden aan de T-splitsing in het buurtschap Thull gaat u R (paars) over de asfaltweg. U passeert de Alfabrouwerij, één van de bierbrouwerijen waar Limburg trots op is. Negeer hier bij zitbank en wegkruis (1872) twee zijwegen rechts omhoog. U verlaat de bebouwde kom. Negeer asfaltpad (fietspad) links. Meteen daarna gaat u L over de kleine parkeerplaats. Meteen daarna gaat u bij infobord R (paars) het pad omlaag. Beneden aan de 3-sprong gaat u RD (paars). U loopt weer langs de Mulderplas. Bij de parkeerplaats gaat u R. Meteen daarna gaat u L (oranje/paars) over de asfaltweg. U komt weer bij de Muldermolen, de sponsor van deze wandeling, waar u binnen of op het terras, waar een molensteen staat, nog iets kunt eten of drinken. Via de menukaart komt u alles te weten over de geschiedenis van de voormalig Muldermolen.

Aureur: Jos Wlazlo Het Auteursrecht van deze tekst en het Databankenrecht op deze route ligt volledig bij Wandelgids Zuid-Limburg. Niets van deze wandelroute mag worden gekopiëerd, verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder toestemming van de auteur. Wandelen met een PAUZE in een GEZELLIG KROEGJE: www.kroegjesroutes.nl