W—magazine

W—magazine

Jaargang 3 nr. 27 oktober 2014

De laatste loodjes

Na regen komt zonneschijn, dat is toch wat een bekend spreekwoord ons belooft. Meestal zijn deze spreekwoorden achterhaald maar deze keer kwam het toch uit. We kregen een droge en zonnige septembermaand waarvan we ten volle hebben genoten. Er werden nog enkele toertochten gevaren en op de spuikom kregen we nog wat nieuw volk over de vloer. Ondertussen zijn ze al wat ingevaren en hebben sommigen ook hun eerste ped delslagen in onze ( woelige ) Noordzee achter de rug. We proberen nog een paar keer naar zee te trekken als het weer het toelaat en als er golven zijn. Het clubkampioenschap staat ook weer op de kalender. Wie worden de opvolgers van de kampioe nen van vorig jaar? Op het einde van de maand zoeken we het iets ver derop en hebben we onze Eifelmidweek gepland. De ze keer gaat het richting Monschau. We hopen op voldoende water zodat we een paar mooie wildbeken bikeweekje. Ons amuseren zullen we zeker!           inhoud

Programma Clubkampioenschap Toertochten Vuurdoop op zee Arrassplash Tochtje bij onze Noorder Sfeerbeelden toertochten Eifelweek Lachen is gezond. Surfspots

kunnen afvaren, zo niet wordt het een wandel en mountain-

buren

Patriek

Programma oktober 2014 Zaterdag van 14u tot 16u Zondag van 10u tot 12u 4 oktober: kajak spuikom (training) 5 oktober: kajak op zee 11 oktober: kajak spuikom (training) 12 oktober: afdaling Vesder ( info hiernaast ) 18 oktober: clubkampioenschap 19 oktober: kajak op zee 19 oktober Sluitingstocht Dendermonde Meer info zie hier naast 25 oktober: kajak spuikom 26 oktober: kajak op zee en laden kajaks Eifel. 27 tot 31 oktober Eifelweek Clubkampioenschap zaterdag 18 oktober

. We laten onze leden opnieuw strijden voor de titel van clubkampioen. Op het slalomparcours kunnen ze hun behendigheid demonstreren en de snelste tij den neerzetten. Om alles vlot te kunnen organiseren vragen we om tegen maandag 13 oktober in te schrijven voor de wedstrijd. Dit kan via en mailtje naar [email protected]

De wedstrijd start om 14u prijsuitreiking om 17u.

Het was de bedoeling om af te sluiten met en spaghettimaaltijd maar er is al een andere activiteit gepland in het clubhuis . Maar uitstel is geen afstel en we zullen dan eind november een etentje organiseren voor de kajakkers. Meer nieuws hierover in de volgende editie van W-magazine. 2

toertochten

19 oktober Sluitingstocht Dendermonde

Traject Geraardsbergen - Pollare - Geraardsbergen Start Geraardsbergen 6 km Sluis Idegem ( start kids ) 9 km Brug zandber gen 12 km Brug zwarte fles 14 km Sluis Pollare ( middagstop ) Mogelijkheid 16, 22 of 28 km Praktische info: 9u00 briefing in school  9u45 start 22 en 28 km  10u15 start 16 km  16u30 prijsuitreiking Inschrijven: Vrije Basisschool Gasthuisstraat 98 Geraardsbergen Deelname prijs is 2,00 euro per persoon. Op de middagstop is er gratis soep Er is ook een aandenken voor iedere deelnemer Er kan worden deelgenomen aan de tocht naargelang de belangstelling en de weersomstandigheden! Een goede conditie is vereist!! Inschrijven bij Jan of Ignace. [email protected] ignace.seghers|@telenet.be

12 oktober Afdaling van de Vesder.

Goed nieuws voor de wildwaterfanaten. Op 12 oktober is er een waterlossing op de Vesder (6-7M3/s), tussen 10u en 16u. Varen mag tussen de stuw van Eupen en de wegbrug van Perkiets, uitstap pen stroomopwaarts aan de oude wegbrug. Deze rivier valt onder de derogatieregelgeving, zorg dus voor de

sticker

op je boot en neem je

VKKF lidkaart

mee! Graag een seintje als je mee wilt. Afspraak aan clubhuis om 7.30u

Enige kajakervaring is vereist!!!

Aantal deelnemers is afhankelijk van het beschikbare vervoer!

Inschrijven bij Patriek ( [email protected])

Vuurdoop op zee

Zondag 21 september stonden een aantal waterratten klaar om nog eens naar zee te trek ken. Op deze eerste herfstdag stond er een strakke noorderwind die voor een woelige zee zorgde. De golven waren aanzienlijk en rolden heel snel na elkaar het strand op. Het was een heel karwei om een eindje door de branding te raken. We hadden enkele nieuwelingen mee die eens kwamen kennismaken met het branding varen. Het was meteen een serieuze beproeving. Ze lieten zich niet intimideren door de beukende golven en waagden ze zich, ook na enkele zwempartijtjes, keer op keer op nieuw in de branding. Ze hadden er duidelijk plezier in. Hun eerste keer op zee zal er ze ker eentje zijn om niet te vergeten. 4

Arrassplash

De laatste zaterdag van augustus konden we eindelijk nog eens naar de wild waterpiste van Arras. Het was alweer een jaartje geleden dat we daar nog eens ons hartje konden ophalen. Met de wagen van Bart en de bestelwagen van Jere my volgestouwd met kajaks vertrokken we om 8u aan het clubhuis. De piste was door VVW gereserveerd van 10u tot 14u. We hadden dus 4u tijd om onze wildwatertechnieken bij te schaven. Voor Jeremy en Ulriche was het hun eerste kennismaking met de piste. Bart, Philippe, Reinert, Tibo, Jasper en ondergete kende hadden hier al eerder gepeddeld. We hadden geluk deze keer, de trans portband deed het, in tegenstelling tot vorige keer, wel. We moesten dus niet steeds uitstappen om met een nieuwe afvaart te beginnen. Het laatste uurtje kropen we in een raft en peddelden we achterstevoren en onderste boven de piste af. Natuurlijk ontbraken de obligate zwempartijtjes niet. We hebben ons reuze geamuseerd en kijken al uit naar een volgende bezoek. Ook onze nieuwe lingen vonden het een heel leuke ervaring. Patriek 5

Van De Heen naar de oude Tonge op de Krammer

Dinsdag 29 juli leek de weersvoorspelling prima voor een al lang gepland tochtje op het Volkerak. Bewolkt, weinig zon en een max 23 °C luchttemperatuur met 4 tot 5 Bf wind uit N met later mogelijk 6 maar dan moet ik al terug zijn. Nog steeds met droogpak en onderpak om te zien hoe ver we daar mee kunnen gera ken. De watertemperatuur begint ook wel redelijk te worden maar het is niet te schatten wat de invloed is op de uitputting bij omgaan en terug inklimmen. Dus droogpak blijft de veiligste optie op groot water, met zwemvest, reddingsvest en uitklapbare vlotters moet een eerste zelfredding al mogelijk zijn. Dan is er nog de marifoon en/of de GSM en de handfakkels moest er toch iets mislopen. Ook hangen we nog steeds vast aan de kajak met de veiligheidslijn en de gordel met snelle ontkoppeling. Het enige nieuwe deze tocht was de dektas, een wat gewijzigd rugzakje voor fietsers. Wel niet waterdicht maar het kost dan ook maar 10 Euro ipv 70 a 80 Het vertrekpunt zijn de kajaksteigers aan Akkermans (even gevraagd en dat was geen probleem) of de trai lerhelling. De parking is wel een honderdtal meter voor het gebouw van Akkermans maar met het kajakkar retje was dat geen probleem. Om terug in te laden mocht ik even parkeren voor Akkermans zodat ook dat vlot verliep. Achter het jachtje varen we de Steenbergse vliet uit richting de Krammer. De oevers en de eilandjes in dit gebied zijn prachtig. Meestal niet toegankelijk natuurgebied met een enor me rijkdom aan vogels. Hier en daar zijn de doorgangen van de golfbrekers die rond de eilandjes en natuur gebieden liggen geopend zodat de kajak er toegang heeft. Landen wordt echter niet aangemoedigd. 6 Enkel aan de Noordplaat ben ik geland, er is daar ook een voorziening voor de jachten om aan te leggen. Aan de overzijde is de oever een eentonige bekleding en daar hoeven we dus niet bepaald te zijn maar er is ze ker genoeg te zien aan de natuurgebieden. Richting Oude-Tonge is mooi varen langs de eilandjes waar af en toe ook grote vissen hun rugvin laten zien. Een fuut die wegstoof als een speedboot(je) met twee jongen op de rug was prachtig. Helaas hiervan geen foto maar de eilandjes geven wel een goede indruk van de omge ving.

Dan de sluis door die naar Oude Tonge voert. Aan de linkse kant van de sluis ben ik geland om de boterham men aan te spreken. De vliet die naar het stadje voert Het jachthaventje gaat blijkbaar tot midden in het stadje. Er liggen daar ook prachtige jachten. 7 Bij het vertrek uit Oude Tonge was het bijna windstil zodat ik begon te denken dat de weersvoorspelling er wel ver naast zat maar dat was maar even en dan trok de wind weer aan. Nu met wind en golven langs achter was het uitkijken. Regelmatig steun nemen naast het achtersteven als ik werd opgetild was denkelijk een raar gezicht want een zeiljacht kwam langs om te vragen of ik assistentie nodig had. Veel meer dan even mijn duim opsteken kon ik niet want dan had ik ze wellicht nodig gehad . In de vaarroute van de jachten besloot ik dan maar zig zag te varen met golven zijdelings om niet iedereen bezorgd te maken. Op de GPS zag ik wel dat ik zo even snel de bestemming naderde (een 4 km/uur) dan zonder peddelen met achterwaartse steun. Een en ander gaf wel pittige golfjes. Resultaat was wel dat het onderpak nat was van het zweten en dat ik zo'n liter water (met fantomalt) en een halve liter koffie naar binnen heb gegoten om de machines aan gang te houden, met goed resultaat. Zeker voor herhaling vatbaar, er is daar nog veel te zien en ook de Steenbergse vliet zelf is wellicht de moeite waard om eens af te varen. Paul

Sfeerbeelden

Ieperleetocht

Gent - Deinze - Gent Grachtentocht

Eifelweek 27 tot 31 oktober.

De herfstvakantie staat weer voor de deur en naar goede gewoonte trekken we dan opnieuw naar de Eifel. De jeugdherbergformule valt bij iedereen duide lijk in de smaak dus wijken we daar dit jaar ook niet van af. We logeren deze keer in het pittoreske Monschau. http://www.jugendherberge.de/de-de/jugendherbergen/monschau-hargard456/portraet Als er voldoende water staat plannen we tochtjes op de Olef en de Urft. Deze riviertjes zijn voor iedereen met enige kajakervaring haalbaar. Ook de Rur die door het stadje loopt is een optie maar is technisch een heel stuk moeilijker. Bij gebrek aan water kan er gewandeld en gefietst worden. De streek leent zich hier uitstekend toe. We laden de kajaks op zondag na de activiteit en verzamelen maandagmorgen om 8u aan het clubhuis. De tochten zijn gepland voor dinsdag en woensdag. 9

Kajak art

Zo zag Nelle haar mama Veerle in de kajak op zee.

Q-team strikes again!

10 Dinsdagavond was er in het Staf Versluyscentrum de jaarlijkse quiz voor Bredense verenigingen. Het Q team had zich weer ingeschre ven en hoopte om een mooie prijs in de wacht te slepen. Op de laat ste sportquiz in maart kaapten we nog 75€ weg.

Zoals steeds waren er nu ook aantrekkelijke geldprijzen te winnen. De winnaar gaat met 400€ aan de haal, de tweede prijs bedraagt 300 €, de derde prijs 200 €, de vierde prijs 100 € en van de vijfde tot de elfde prijs wordt 50 € voorzien. Toch mooi meegenomen voor een avondje uit.

Er waren 5 rondes met telkens een raadsel op het einde. We konden ook een joker inzetten om bij een ronde de punten te verdubbelen. Algemene kennis, sport, muziek, Bredene en tv en film waren de ver schillende categorieën waarover vragen werden gesteld. Op het einde moesten ook alle kapiteins nog 5 vragen oplossen.

Na de oplossingen te hebben gezien hadden we goede hoop om in de prijzen te vallen. Het bleef spannend afwachten tot de laatste twee plaatsen en dan kwam de verlossing. De waterratjes hadden een ge deelde eerste plaats met 62 punten. Jammer genoeg waren we met de schiftingsvraag iets te ver van de juiste oplossing en strandden we op de tweede plaats. We verdienden toch mooi 300€ voor onze clubkas.

Q team: Ignace, Patriek en Jan

Wie had er een pintje besteld?

Ook kajaks moeten flexibel zijn.

Noorwegen

http://www.epictv.com/media/podcast/the-white-box-crew-bomb-huge-norwegian-whitewater-%7C every-river-everywhere-ep-8/600407?header_b=1&b=1 http://www.epictv.com/media/podcast/snow-melters-%7C--kayak-session-short-film-of-the-year-awards 2014-entry-23/600427?header_b=1&b=1

Africa

ctv.com/media/podcast/-these-kayakers-are-trying-to-save-world-class-whitewater-in-africa-%7C whitewater-chronicles-ep-3/600411?header_b=1&b=1

Soms loopt het eens mis.

http://www.epictv.com/media/podcast/this-kayaker-almost-drowns-trying-to-escape-a dangerous-whirlpool-in-mexico-%7C-epictv-choice-cuts/600431?header_b=1&b=1