Durbladet 2, 2011

Transcript Durbladet 2, 2011

Bladet

Svenska Durspelsföreningen Tack Kerstin!

Avtackning av avgående sekreterare tillika redaktör för Durbladet, Kerstin Tillemar, vid Bjuråkerstämman.

Nummer 2/2011

Ordföranden har ordet

Vi vill passa på och önska alla Durspelare en GOD JUL och Ett Gott Nytt År Mats och Gun-Britt

Kalendarium

Datum 2012

21 januari 4 februari 11 februari 17-19 februari 18 februari 2-4 mars 13-15 april 14 april 25-27 maj

Stämma

Midvinterstämman Gnestastämman Slagsta Gille Vinterstämma Vinterspelen, Eskilstuna Spelmansstämma, Örnsköldsvik Djuröstämman Wasarycket Durspelsföreningens årsmöte Årsunda-Ruschen

Var?

Folkets Hus, Kallhäll Elektron, Gnesta Hallunda Folkets Hus Hotell Bolinder Munktell ELIM, Nytorgsgatan 2, Ö-vik Djurönäsets kursgård Hotell Kung Gösta, Mora Hotell Kung Gösta, Mora Årsunda Strandbad

Efterlysning för Kalendariet

Durbladet (och Durspelsföreningens hemsida), efterlyser information om stämmor och andra durspelsaktiviteter. Vi vill veta vad stämman/ aktiviteten kallas, en kort beskrivning, datum och klockslag. Tala också om hur man får mera information i form av hemsida eller namn och telefonnummer för kontaktpersoner m.m. Tala också om ifall ni vill att personuppgifter i form av namn och telefonnummer till kontaktpersoner får läggas ut på vår hemsida. Ge också namn och telefonnummer för den som lämnat upplysningar om vi behöver förtydliga något. Maila till [email protected]

eller posta till Durbladet c/o Edholm, Lyrvägen 9, 192 73 SOLLENTUNA

Vi lägger då in i kalendariet och ev. som ”annons”

i Durbladet och på hemsidan durspelare.se!

Några glimtar fråN de stämmor som jag, aNders Hjälm, besökt uNder året.

Spelmansstämma i Säter 2 april

Ligger i min hemkommun så vi, Vädurarna, brukar vara där. Det är även ett gäng från Salatrakten som brukar spela upp på scenen. Stämman börjar på eftermiddagen med allspel och sedan pågår den med uppträdanden, dansspelning samt buskspel till framåt midnatt. Mat och dryck finns att köpa under hela dagen och kvällen. En utflykt dit är inte fel, då det vid den tiden på våren är lite lågsäsong på våra stämmor.

Mora stämman på Kung Gösta 15-17 april.

Den känns som på hemmaplan och är ju vår årsmötesstämma. Kerstin Tillemar hade avsagt sig omval som sekreterare, och deltog inte heller på grund av förhinder privat. Efter så många år som hon arbetat i styrelsen måste hon avtackas på ett bra sätt. Några ville avtacka henne i Hudik på deras stämma, men vi var några som ville att hon skulle avtackas på hemmaplan, alltså i Bjuråker, där hon är välkänd, och där den stora allmänheten skulle få höra om hennes mångåriga arbete i durspelsföreningen. Problemet var att ingen av ordf el vice kunde ställa upp, så kassören Kenneth C och jag fick ta på oss att ordna till detta. Årsmötet blev ganska välbesökt denna gång och flera saker kom upp till diskussion. Bl.a. föreningens målsättning. Detta står det väldigt klart i våra stadgar om, vad vi ska syssla med. En stor och viktig fråga är hur vi ska kunna få in nya unga medlemmar. Det ska köpas in några durspel som man kan låna ut och köra någon kortare kurs i samband med en del stämmor. Då måste det annonseras bra i förväg. Medlemmarna vill att några kurser erbjuds i samband med stämmorna. Det finns olika typer av utbildningar, som t.ex. i Ankarsrum.

Ovasidur har ett mycket bra program med en musikalisk show som inte går av för hackor. Det kräver säkert mycket med tid och glada skratt att planera och genomföra detta. Stämman är mycket trivsam tycker vi alla.

Tusen tack från oss alla.

Resa till Oslo med spelmän 2-5 juni.

Min fru informerade mej om att vi skulle åka med till Norge 2-5 juni efter att hon pratat med Gerty, Bosse Gustavssons fru. Vi hade faktiskt pratat om att minska ner stämmorna något. Men vi anmälde oss till Örebro och Elisabeth Ragneråds resor. Det var verkligen ett lyckokast. Resan dit för oss var i längsta laget då den utgick ifrån Smedjebacken via Västerås, Karlstad och Oslo. Vi bodde även 6 mil nordväst om Oslo. Det hette Jevnaker där vi bodde. På kvällen när vi kom fram tränades på programmet som vi skulle uppträda med i Oslo nästa dag. Vi hade före fått uppgifter vilka låtar som skulle spelas där. Första dagen åkte vi tillbaka till Oslo och Frognerparken (Vigelandsparken) där vi hade en 1 timmes konsert. Efter lunch i parken åkte vi tillbaka till Hönefoss och tittade på ett dragspelsmuseum. På kvällen reste vi ut på landet och hade samkväm med norska vänner på en före detta lantgård med mat, musik o dans, ca 130 gäster. Andra dagen hade vi fritt på fm, sedan hade ett folkdanslag uppvisning för oss vid Hadelands glasbruk. Där hade vi konsert efter danslaget, och sedan tittade vi på tillverkningen. Kvällen avslutades med stor grillfest med mycket mat och musik och ca 130 gäster igen.

Söndag hemåt igen. Hade gärna stannat kvar i Oslo och tittat på Karl Johann och Holmenkollen och hoppat över dragspelsmuseet. Annars mycket nöjd med resan! Stiftade många nya trevliga bekantskaper under resan.

Bjuråkers stämman 15-17 juli.

Vi kom till Bjuråker på fredag eftermiddag efter att vi genat över skogen från Järvsö till Delsbo, på den så kallade kalvstigen, ett dåligt beslut då hela sträckan höll på att repareras!! Vägen är säkert bra nästa år. Det blev lite spel hos Ingvar S under kvällen. Lördag kväll var det gästernas afton. Då marscherade vi in från campingen till scenen och spelade några låtar. Det fortsatte sedan med buskspelning till midnatt och lite till. Stämman är på söndagen och börjar med högmässa i kyrkan. Sedan marscherar man till Forngården med häst och vagn i täten, plus spelmän. Det är en gammal och genuin stämma med både musik och dans, plus alla lokala maträtter, dit det är långa köer hela tiden. Bengan Jansson och ”Klint Olle” syntes där och uppträdde på scen och till dans. Här skulle vi nu avtacka Kerstin Tillemar. Kenneth C skulle hålla i det och jag lovade att bistå honom. Jag tog kontakt med Ingvar Sving så han skulle hjälpa oss att arrangera det på ett bra sätt, utan att Kerstin T skulle ana något. När Dellenbälgarna hade sin spelning på scenen så kallade de in förstärkning av oss. Efter spelningen delade vi ut en

presentcheck och blommor till Kerstin, som blev mycket överraskad och glad. Publiken var också med på noterna och applåderade henne ordentligt. Det här kändes rätt tyckte Kenneth och jag!

Gla-Musikfestivalen i Hallen, 29-31 juli.

I våras sa jag till Marianne Broström att det skulle vara roligt att besöka Hallen stämman. Hon ordnade rum åt oss, så det var bara att packa igen och åka. Vi anlände till Hallen vid 17-tiden på torsdagen, träffade Marianne med broder Folke och åt och förberedde oss inför kvällen. Mycket med norrmän - och det betyder full rulle på spelningarna. Vi träffade Thor, Ingvar och Kerstin med flera bekanta förstås. När vi senare kom fram till öl-tältet var Conny Axelsson och Conny Hagström också där och många flera. Först spelade Conny Hagström några låtar från scenen i tältet. Sedan blev det spel av Conny A, som när han är i högform sitter och studsar på stolen. Så tog vi tillsammans över där ett tag. Det var en sådan där höjdarspelning som jag hoppas man får vara med på någon gång ibland. Tack Conny A.+ Conny H, då var fredag kväll räddad. Lördag fortsatte med allspelning och uppspelning av olika grupper men det delades ut olika utmärkelser också. Bl.a. blev vår spelkompis Bert Olsson från Hoverberg (Svenstavik) Årets Profil, för sitt positiva sätt att leva trots att han sitter i rullstol. Han spelar både cittra och durspel. Vilka härliga människor man känner! Han har vid sin sida en duktig hustru också! Vi skulle köra repris på lördag också, men vi hann bara några låtar innan Ovikens spelmanslag började ta över och byta tonart, så var den kvällen sabbad för oss.

Vi provade att byta plats men samma fart som fredag blev det inte. Själv lyssnade jag på flera av de unga duktiga norrmännen. En mycket trevlig stämma. Storsjön låg spegelblank i tre dagar, bara det! Varmt och fint väder. Innan resan hem besökte vi Bydalen o Höglekardalen, och kunde beskåda de fina vyerna både dit och åter.

Tyllsnäs stämman 5-7 augusti.

Den ligger strax söder om Borlänge, naturskönt på en udde där Dalälven och Tunaån flyter samman. Det var ca 160 vagnar och husbilar där. Bra arrangemang, med stor loge att vara i, även om det skulle regna. Mat, stugor och bad finns även att tillgå. Fredag kväll: kl 19.00 Allspel och spelning av Borlänge dragspelare och durspelare, vidare spelning av en finsk ungdomsgrupp mellan 11- 25 år, ca 30st. Fantastiskt duktiga! Vidare spelades dansmusik av olika grupper. Lördag fm. Avresa till Kupolen köpcenter med spelning där ca 1 timme. Durspelarna åkte till Torsångs café för spelning under ca 1 timme. Allspel igen och uppträdande av olika grupper, kända och okända. Efter uppträdandena fortsatte dansen till olika grupper. Lördagens vackra väder lockade många besökare, logen var fullsatt under eftermiddagens program, stämningen var på topp och vi hoppas innerligt att stämman blir kvar ute på Tyllsnäs udde. För att inte tala om Lasse Nyberg och hans roliga historier, bara det är värt ett besök.

Tällbergsstrandens stämma 19-21 augusti.

Vi åkte dit på torsdagen och många hade redan anlänt. På kvällen spelades det buskspel på scenen med Duracellerna och några till. Under fredagen anlände flera durspelare. Kl. 19.00 ska vi marschera in på dansbanan men det har börjat regna. Då samlas vi på banan direkt och allspelet börjar. Dansspelningarna kör sedan igång på två banor med olika grupper. Det var blött, så buskspelet kom av sej lite. På lördagen startar man med att gå tipspromenad med kluriga frågor. Olika grupper spelar på hotellen som vi besöker, det regnar lite just då. Mina barnbarn kommer och jag blir farfar under kvällen också, men det löser sej, dom var med när vi spelade till dansen. Gustav kompade för fullt. Bosse Eriksson kom på besök hos oss. Bosse Önander kom också senare och berättade om hur man taglar om en stråke och var man köper tagel.

Intressant.

Klockan hann bli 02.30 innan läggdags, men vad gör det, när man har kul med sina vänner. Trevligt att så många durspelare från Hälsingland kommer till stämman.

tack för mej!

/ aNders Hjälm

Ny medlem i Durspelsföreningen

När jag för ett antal år sedan började spela durspel, lärde jag känna en durspelare som bodde i Skövde. Han hade ett häfte ” Musik i Skaraborg” med låtar för 1 o 2 radigt. Det fanns även foton och en presentation av dem som förmedlat låtarna. Eftersom jag härstammar från Falun, ringde jag Dalarnas Museum och fick tala med Bo Nyberg. Min fråga till honom var ”Finns det något liknande från Dalarna?”. Han berättade då att han rest runt och intervjuat och spelat in gamla durspelare i Dalarna. Men tyvärr fanns det inte pengar att ge ut materialet.

Så gick jag något senare på en durspelskurs där norrmannen Willy Rustad var lärare. Jag minns, att han ifrågasatte, varför vi så gärna ville lära oss norska durspelslåtar, när vi har så mycket gammal fin musik i Sverige. Då vände jag mig än en gång till Bo Nyberg i Falun och undrade om det fanns några låtar från Svärdsjö, mina hemtrakter, som passade för durspel. Och han gav mig tips.

När jag nu i somras träffade på honom i Ransäter, där han stod och sålde sin nyutkomna bok ”Det svenska dragspelet” talade jag med honom och dristade mig även att fråga om han var med i Sv. Durspelsföreningen. Nej, det var han inte, men kunde tänka sig att gå med. När han nu flyttat från Dalarna till Kopparberg, skulle det passa fint med en duktig durspelare från dessa trakter i föreningen.

Och nu kan jag berätta att han är medlem och att han säkert kommer att presentera sig själv framöver. De flesta i föreningen känner honom säkerligen från hans radioprogram Dragspel, som sänds på lördagarna i P2 under somrarna. Förra året hade han ett trevligt program just om durspel, då han besökte Ore Durspelares övningskväll i Boda och även gjorde ett besök hemma hos Lill-Anders. Fina durspelslåtar och trevliga samtal. Fler sådana program, står på min önskelista. Min förhoppning är att vi skall få till stånd ett fint samarbete med Bo, som kan mycket om den gamla fina durspelstraditionen. Han spelar själv durspel och på en nytagen bild av honom i en dagstidning, spelade han på ett Hagström Granesso. Gissa om jag blev glad, jag som själv spelar på ett gammalt Marita-spel.

Välkommen Bo !

Önskar Laila ”Maritablå” Söderlund sekreterare i Durspelsföreningen

Lördag den 21 januari 2012 kl 13.00 – 22.30

Folkets Hus, Kallhäll

Entré från Kopparvägen. Portarna öppnas kl 12.00 Buskspel och servering hela dagen Visstuga med Eva Tjörnebo kl 17.30-18.30 Polskeinstruktion av Hörkens Bygdedansare kl 17.15-18.15 Dans kl 18.00-22.30 på två plan Öppen scen kl 19.00-21.00

Nattjam på scenen för durspelare kl 21.30-22.30

Gästartister

: Linda Styf med musikanter, Viksjö Dansgille, Kollijox, Hesselby Spelmansgille, Hörkens Bygdedansare, Järfälla Spelmän, Korsmora Spelmän, Inge Henriksson, Hopslaget, Eva Tjörnebo och Viskompaniet Entré: Vuxna 110:-, Pensionärer 90:-, Ungdomar 13-17 år 60:-,

Spelmän gratis Upplysningar: Mona 070-492 19 59 och Britt-Lis 070-440 16 48

Årsunda-Ruschen

är en spelmansstämma som äger rum den 25-27 maj 2012 På Årsunda Strandbad. Stämman är den första större spelmansstämman i Årsunda, Sandvikens Kommun i Gästrikland.

Stämman inleds på fredag 25 maj kl. 18.00 med välkomstkaffe och smörgås. Uppspelningar, dans och buskspel hela helgen. Det finns servering där du kan äta och dricka gott.

Camping och stugor bokas på www.strandbaden-arsunda.com eller tel. 026-29 08 00. Möjlighet till boende finns även på Svenska Tursistföreningens vandrarhem, Sjösunda. Bokning av detta boende sker hos: STF:s vandrarhem Sjösunda, tel. 072- 219 90 28 eller [email protected]. Se Årsunda-Ruschen på Facebook. Vill du ha mer information kontakta Ulla Haglund på tel. 070-370 68 89 eller [email protected]

Varmt välkommen!

Ölands Skördefest 2011, en tradition som varat i 15 år.

Hela Ölands näringsliv, med allt från rörmokare och konstnärer till lantbrukare, gårdsbutiker och restauranger, satsade på en riktigt bra fest. Det händer alltid någonting: Konstnatten, eldskulpturer, fyrverkerier, dockparad, pumpagubbar, konserter, utställningar, Fårets Dagar och mycket annat stod på programmet. Hela ön sjuder av liv och rörelse. Invigning av Ölands Skördefest 2011 skedde på södra Öland och Södra Möckleby, Årets Ölandsby 2010. Ölands Skördefest knyter ihop hela Öland så det finns en djup symbolik i invigningen.

Därför var det extra roligt när vi i Durlaget blev tillfrågade om vi ville spela i kyrkan i Södra Möckleby. Det var många artister som skulle vara med på konserten, men vi var först. Vi började med att spela en stund utanför kyrkan och när det hade samlats ganska mycket folk så bjöd vi in alla och till ”Gånglåt från Skärsjödal” tågade vi och publiken in. Vi hade fått de första 20 minuterarna av kvällen och vi bjöd på traditionell folkmusik blandat med Taube, och avslutade med

Durlaget spelar på äldreboende på Öland

Sheriffen. Vi bjöd de som ville, att ta en sväng om i kyrkgången och det var några barn som var modiga nog att dansa. Slutligen tackade vi för oss och gångade ut till Gånglåt från Skärsjödal. Uppskattat och mycket applåder. Sedan vandrade vi omkring och spelade på diverse platser i byn, till allas stora förtjusning. Det kändes att alla blev glada av musiken och en del blev också fascinerade av durspelet. Härligt att kunna göra reklam för durspelet, någon kanske inspirerades att börja spela. Vi kan nämna att vi tidigare på dagen spelade på ett äldreboende, vilket också blev uppskattat. Höstiga hälsningar från Öland och Durlaget genom Bitte och Anders

Lördagen den 11 februari i Folkets Hus, Hallunda

Program kommer – se vår hemsida durspelare.se eller slagsta.nu

Spelmansstämma i Örnsköldsvik

lörd. 18 febr. 2012 kl. 12.00-23.00,

Elimkyrkan, Nytorgsgatan 2, Örnsköldsvik. Arr. Nolagillet, Vuxenskolan.

Upplysningar Gösta 0660-372300 eller Affe 070-5494373

Gnestastämman 2012

Lördagen den 4 februari

på Elektron, Gnesta

Gnestastämman 2012 bjuder på

bl a: Konsert med Roger Tallroth Band, Viskurs med Eva Tjörnebo, Kurser med Roger Tallroth, Emma & Daniel Reid, Fiolkurs med Christina Frohm, Danskurs, Folkbandskamp, Visstuga ...och mycket mer...

FOLKMUSIKFESTIVAL DJURÖNÄSET

Fredag till söndag 2 – 4 mars 2012

För mer information se vår hemsida durspelare.se eller djurospelmen.se

eller ring Raimo 08-571 505 79, 073-094 99 28 eller Börje 08-571 519 32, 070-666 51 13 För bokning av rum, middag etc.... ring Djurönäset 08-571 490 00

Stort TACK!

För den fina uppvaktning/ avtackning jag fick på Bjuråkersstämman i sommar.

Kerstin Tillemar

B Föreningsbrev BREV

Avs: Svenska Durspelsföreningen c/o Edholm, Lyrvägen 9 192 73 SOLLENTUNA Funktion

Svenska Durspelsföreningen

Ordförande Vice ordförande Kassör Ledamot Sekreterare Redaktör Ersättare Valberedning: Hemsidan: Namn

Mats Eriksson Stig Lundin Kenneth Carlsson Christian Berger Laila Söderlund Calle Edholm Ann Ivering Anders Hjälm Ingvar Sving Bitte Janninger Anders Lundkvist

Telefon

0705-20 48 77 0732-29 52 20 0705-93 27 97 0702-12 47 99 0586-52 270 0706-30 80 50 0706-19 10 81 0702-88 08 95 0727-27 68 66 0730-27 94 50

Epost

Postgiro 47 63 13 – 2 Bankgiro 5469 – 6869 Årsavgift 120 kr

På Durspelsföreningens hemsida

durspelare.se

får du färska nyheter! Stöd Nisse Hagströms Minnesfond

Sänd gärna in pengar till fonden vid kondoleanser

Pg 47 63 13-2 eller Bg 5469-6869 Märk talongen Nisses Fond Nästa nummer

av Durbladet utkommer med utskick av kallelsen till årsmötet, vilket bör ske i månadsskiftet februari/mars (Årsmöte 14/4 2012)