Ruttbeskrivning Fotrally 2014

Transcript Ruttbeskrivning Fotrally 2014

Etapp 1 och vägen ut ur Stockholm
Rålambshovsparken – Gamla Södertäljevägen, Skårby
Torsdag 21.00 – fredag 03.10 (6 tim 10 min)
Siffrorna anger kilometer och varje kilometer tar 12 minuter att gå.
Starten går från Rålambshovsparkens västra del, utanför T-bana Thorildsplan. Vi går över
Västerbron, rakt fram över Långholmsgatan och över Liljeholmsbron. Vi fortsätter längst
Södertäljevägen och viker höger in på Hägerstensvägen som vi följer fram till T-bana
Mälarhöjden dit vi kommer kl 22.25.
Vid tunnelbanan svänger vi vänster och följer Slättgårdsvägen till Tpl Bredäng vid
Preemmacken som vi passerar kl 22.40, korsar Bredängsvägen och följer sedan Eksätravägen
förbi Sätra Torg. Därefter ska vi ut på Skärholmsvägen en bit.
Innan Skärholmens Centrum tar vi höger och följer en liten grusväg några meter in på
Äspholmsvägen där vi är kl 23.20, vänster på Ekholmsvägen och höger in på Vårbergsvägen.
När vi når Svanholmsvägen tar vi vänster ner till Vårby Allé som vi följer till höger. Vi
passerar Vårby Gårds T-bana kl 23.50.
I jämnhöjd med Vårby Bryggeri går vi under E4:an och tar höger ner på Botkyrkavägen. Nere
vid Fittjaviken tar vi vänster och följer sedan vattenkanten på cykelbanor, passerar under
E4:an en gång till och tar vänster på Fågelviksvägen.
Uppe vid motorvägsrondellen passerar vi Shellstationen kl 00.40, följer cykelbanan till höger
mot Slagsta, längst Slagsta Gårdsväg och vänster in på cykelbanan, under Botkyrkaleden, till
vänster om tennishallen, längst motorvägen. Vi tar vänster under Hallundavägen och fortsätter
längst motorvägen upp till Trafikplats Hallunda.
Efter att vi har passerat Trafikplats Hallunda vid E4 håller vi till höger in på Sankt Botvids
väg. Vi kommer att följa denna hela vägen in i Södertälje. Vi går på cykelbana som löper
parallellt fram till Fiskarhagen och därefter delar vi vägen med bilarna.
Supportsträcka 1
Supportsträcka 1 är en bred grusväg som löper parallellt på höger sida om vägen för att efter
några hundra meter passera vägen och löpa parallellt på vänstra sidan. Den sträcker sig 300
meter och startar en bit efter avtagsvägen mot Skårby.
Etapp 2 och vägen genom Södertälje och Nykvarn
Gamla Södertäljevägen, Karlsundsvägen 2 km väster om Nykvarn
Fredag 03.00 – 09.00 (6 tim)
95% av tävlingens tidigare deltagare har varit kvar i tävlingen efter supportsträcka 1 (kl
03.14).
Vi fortsätter Gamla Södertäljevägen rakt fram till Södertälje som vi når kl 04.10. Så här dags
är det ljust ute, men vi kommer inte se mycket människor när vi passerar Södertälje, vilket tar
ungefär 1 timme.
Vi kommer in i Södertälje via Bergaholmsvägen (Gamla Södertäljevägen). Vi passerar två
rondeller och tar till höger på Stockholmsvägen. Efter Södertäljekanalen svänger vi, kl 04.30
vänster in på Nygatan som vi följer ner till Järnagatan där vi tar till höger, fram till
Nyköpingsvägen där vi svänger vänster.
Efter 400m på Nyköpingsvägen svänger vi höger in på Mariekällgatan. Vi stånkar upp för
backen och går på Mariekällgatan tills den tar slut. Där svänger vi då vänster på Tvetavägen
som vi följer genom rondellen och ut ur Södertälje till Tvetaberg Säteri som vi når 05.40.
Vi fortsätter ut ur Södertälje på Tvetavägen. Vid 05.40 gör vi en kort avstickare vid
Tvetabergs Säteri för att sedan ge oss ut på Tvetavägen igen. Vid det här laget har ca 10% av
deltagarna hoppat av och vi 'är 90% kvar på fötterna.
Vi följer skyltarna mot Nykvarn och hinner passera slutpunkten för Fotrally 2009 kl 06.45
samt den platsen där ytterligare 10% av deltagarna har fallit ifrån kl 07.00.
Vid 07.50 når vi Nykvarn. Vi ser en skylt till vänster märkt BROKVARN industriområde och
där tar vi in på Järnavägen. Efter 1,5 km (18 minuter) ser vi en Statoil mack. Vi tar vänster
innan macken och följer cykelvägen/trotoaren som löper längst Centrumvägen. Vid tar en lov
runt parkeringsplatsen som dyker upp till vänster och fortsätter ut cykelbanan på andra ändan.
Där cykelbanan slutar går vi ut på Södertäljevägen/Hökmossvägen och svänger söderut. Nu
går vi rakt ut ur Nykvarn och konstaterar samtidigt att endast 70% av deltagarna är kvar i
tävlingen.
Supportsträcka 2
Supportsträcka 2 är 270 meter lång och börjar just där vi går ut ur Nykvarn. Den dyker upp
08.35. Det är en liten allé in till vänster från Karlsundsvägen förbi ett bostadshus där vi
svänger höger. Vi passerar en lada innan vi kommer ut på stora vägen igen där vi fortsätter åt
vänster.
Etapp 3
Karlsundsvägen 2 km väster om Nykvarn – Skyttåsa skogsväg, Gryt
Fredag 09.00 - 15.00 (6 tim)
Vi fortsätter väster ut på Karlsundsvägen och konstaterar att nu har 40% av deltagarna hoppat
av, bara 60% återstår.
Kl 10.30 efter 7,5km promenerar vi in i natursköna Sörmland. Fortfarande rakt på utan att
vika av.
Kl 11.20. Hurra! - Hälften av motståndarna är borta.
Kl 12.30 efter 17km kommer vi till V223, Laxnevägen. Här kör bilarna fort så pass upp. Vi
ska gå knappt 100m på Laxnevägen åt höger och sedan svänga av till vänster mot Skottvångs
Grufva.
Kl 13.00 efter 20,7km. Framme vid Skottvångs Grufva! Nu återstår bara 40% av de tävlande.
Här svänger vägen till höger men vi fortsätter rakt fram på en mindre väg som är märkt "Ej
obehöriga motorfordon".
Kl 13.30 efter 22,2km kommer vi fram till ett ställe där vägen delar sig. Rakt fram går det
som ser ut som den riktiga vägen. Där finns också en liten skylt som är några decimeter hög.
Den säger "Privat väg". Till höger går en nylagd grusväg som ser ut som en byggarbetsväg.
Välj den högra vägen som leder runt i en halvcirkel.
Kl 13.40 efter 23,2km. Vi kommer fram till en fyrvägskorsning. Sväng vänster.
Kl 13.45 efter 23,8km. Vi svänger höger efter ladan. Håll till höger uppe vid nästa hus.
Kl 13.55 efter 24,7km. Vägen delar sig och vi går rakt fram förbi skylten"Ej obehöriga
motorfordon".
Kl 14.30 efter 27,5km. Asfalt igen. Vi svänger vänster.
Kl 14.45 efter 28,5km. En trevägskorsning och vi svänger höger.
Kl 15.00 efter 30km. Vi har just passerat Skyttåsa B&B och supportsträckan ligger till höger.
Supportsträcka 3
Supportsträcka 3 är beläget vid en lada vid vägkanten. Det är en grusväg med gott om gräs
vid sidan.
Etapp 4 och vägen genom Malmköping
Skyttåsa skogsväg, Gryt - Malmköpings Värdshus
Fredag 15.00 - 21.00 (6 tim)
Kl 16.05 efter 5,7km kommer vi fram till Öllösa där vägen delar sig. Ta till höger där det står
"Ånhammar 4".
Kl 16.40 efter 8,2km tar vägen slut och där svänger vi höger mot "Ånhammar 1".
Kl 17.00 efter 10km. Vi är framme i Ånhammar. En vacker allé som leder fram till en fin gård
på höjden av en kulle. Vi svänger höger och följer sedan strandkanten på sjöns nordöstliga
strand.
Kl 17.50 efter 14,2km. Vi kommer fram till ett vägkors där vi viker vänster mot "Malmköping
13".
Kl 18.45 efter 19km. Vi når V55 som vi nu ska gå rakt över. Här kör bilarna i 100 eller
snabbare. Vi tar det piano när vi går över.
Kl 19.00 efter 20km. Vi kommer fram till ett gammalt stationshus vid en nedlagd järnväg.
Vägen svänger runt stationshuset och vi tar första till vänster efter svängen vilket är den
gamla banvallen.
Kl 19.35 efter 23km. Vi kommer till en fyrvägskorsning och vi svänger höger.
Kl 19.45 efter 24km tar vägen slut. Här ligger Smedsta Gård. Sväng vänster och följ
grusvägen till stora vägen V55.
Kl 20.15 efter 23,1km. Vi ska gå ut på V55 till vänster och gå ca 1km. Bilarna kör fort här så
vi tar det lugnt.
Kl 20.25 efter 27km går vi igenom rondellen in mot Malmköping.
Vi kommer in i Malmköping via Landsvägsgatan och viker av vänster in på Förrådsgatan. Vi
kommer att ha ett stort fält på höger sida och promenerar upp till Eberhards väg där vi svänger
in höger och följer den till slutet. Höger på Siegrothsvägen, höger på Kungsgatan bort till
Tingsgatan där vi svänger vänster.
Nu har vi gått ett varv runt fältet och mottagit folkets jubel. Vi svänger vänster på Storgatan
och går denna ner till stadens torg där vi svänger höger ner på Torggatan. Vänster på
Landsvägen och vi är nere vid Malmköpings Värdshus efter 1 dygn. Fest och jubel! Är det
månne någon som har fått nog och vill ta en öl på Värdshuset?
Nu är det bara 20% av deltagarna som återstår.
Supportsträcka 4
Supportsträcka 4 hittar ni utanför Malmköpings Värdshus entré.
Etapp 5
Malmköpings Värdshus - Drottninggatan 1km väster om Flen
Fredag 21.00 - Lördag 03.00 (6 tim)
Vi följer Landsvägsgatan ut ur Malmköping. Efter 1,7 km eller 20 minuter viker vi vänster in
på en grusväg som löper paralellt med den stora vägen i ca 15 minuter. Då kommer vi till ett
ställe där vägen svänger till vänster ned för en backe. Här ska vi svänga in genom två
grindstolpar och gå över några tomter i nästan 1 km för att komma upp till stora vägen. Det är
en grusväg, men den är privat.
När vi kommer upp till V55 går vi vänster och följer vägen i drygt 2 km. Det är en väg där
bilarna kör snabbt så håll till höger.
Efter 2 km svänger vi vänster in mot Långdunker. Vi går 500m över ett fält och svänger höger
där vägen delar sig. Efter nästan två km delar sig vägen igen och vi håller höger förbi en
kyrkogård och tar sedan vänster vid kyrkan in mot Sparreholm Slott där vi är framme 23.00.
Vi passerar slottet och viker höger in på gångbanan längst ned i slottsparken. Därefter tar vi
oss under och upp på Landsvägsgatan som löper igenom hela Sparreholm. Efter Sparreholm
ligger en rondell där vi är 23.35. Vi går rakt fram genom rondellen och följer V57 till Flen.
Midnatt! Nu har vi varit ute i 27 timmar och här har antagligen 90% av deltagarna brutit. Bara
10% återstår alltså.
Kl 00.40 passerar Fotrally rakt igenom det lilla samhället Skebokvarn och 02.00 anländer vi
till Flens utkant.
Vi når Flen via Kungsvägen som vi går fram till rondellen där Statoil och Q8 ligger. Här viker
vi höger kl 02.15 in på Brogatan som vi följer till Södra Kungsgatan och vidare till
Hantverkaregatan. Efter järnvägsbron svänger vi vänster på Drottninggatan som vi tar ut ur
Flen kl 02.50. Precis innan klockan slår 03.00 passerar vi slutpunkten för Fotrally 2010.
Supportsträcka 5
Supportsträcka 5 är vid vägkanten ca 1km efter Flen kl 03.00.
Etapp 6 och vägen genom Katrineholm
Drottninggatan 1km väster om Flen – Katrineholm
Lördag 03.00 - 09.00 (6 tim)
Vi fortsätter vandra längst Drottninggatan och klockan 04.00 kommer vi fram till en tkorsning där vi väljer att gå vänster. Vid nästa t-korsning en dryg timme senare väljer vi att gå
till höger. Kl 05.45 kommer vi fram till Sanda som har en av Sveriges största landsortskyrkor.
Ni kan inte missa den till höger uppe på kullen. Vid vägskälet efter kyrkan svänger vi mot
"Bie 10".
Efter ytterligare 500 m svänger vi vänster igen in mot "Vallmotorp 6" och ser samtidigt att
klockan passerar 06.00 på morgonen. Nu går vi rakt fram i nästan två timmar. Strax innan
klockan slår 08.00 kommer vi till V56 där vi tar vänster mot Katrineholm.
Vi går på V56 i ungefär två kilometer fram till skylten "Karsudden" och "Räddningstjänstens
Övningsområde". Sväng in höger, gå 50-talet meter rakt in och vik sedan in på cykelbanan till
vänster mot Katrineholm.
Vid kl 08.30 vandrar vi in i Katrineholm via Bievägen,
Vi kommer in i Katrineholm norrifrån via Brievägen. Vi går rakt över Storgatan och in under
järnvägen på gångbanan, upp på torget och svänger höger på Köpmangatan. Vi viker vänster
på Kungsgatan, vänster igen efter ett kvarter in på Fredsgatan, höger på Drottninggatan (som
är en gågata) och vänster Djulögatan som vi följer bort till Stadsparken. Vid parken svänger vi
höger och följer cykelvägar till andra sidan där Vasavägen leder oss fram till supportsträckan.
Klockan har slagit 09.00 på lördag morgon när vi kommer fram till Oppundavägen som vi
korsar snett fram till höger där vi tar in på Vasavägen vilken vi följer ner till
Norrköpingsvägen.
När vi når Norrköpingsvägen tar vi höger och vandrar ca 1 km innan vi kommer ner till
Snacketorpsvägen där vi viker in till höger och vi lämnar Katrineholm.
Supportsträcka 6
Supportsträckan 6 utgörs av cykelbanan bredvid Vasavägen från Skogsgatan fram till
Oppundavägen.
Etapp 7
Katrineholm - Simonstorpsvägen 5 km väster om Simonstorp
Lördag 09.00 - 15.00 (6 tim)
I Katrineholm. Klockan har slagit 09.00 på lördag morgon när vi kommer fram till
Oppundavägen som vi korsar snett fram till höger där vi tar in på Vasavägen vilken vi följer
ner till Norrköpingsvägen. Där tar vi höger och vandrar ca 1 km innan vi kommer ner till
Snacketorpsvägen där vi viker in till höger mot HÄVLA, FORSA.
Vi promenerar knappt 2,5 timmar och kommer fram till Nora där vägen svänger 90 grader
höger runt en liten vik. Efter 100 meter står det STRÅNGSJÖ in till vänster. Passera denna
infart och gå ytterligare 50 meter. Nästa infart skyltat SILA tar vi vänster in på en grusväg.
Här vandrar vi ungefär en timme fram till Sila där grusvägen tar slut. Här svänger vi vänster
mot SIMONSTORP. Efter ungefär två timmar kommer vi fram till ytterligare en T-korsning
där vi väljer vänster mot SIMONSTORP.
Supportsträcka 7
En kilometer längre fram på vägen slår klockan 15.00 och vi har Supportsträcka 7 längst
vägkanten på höger sida.
Etapp 8
Simonstorpsvägen 5 km väster om Simonstorp - Norrköpings norra gräns
Lördag 15.00 - 21.00 (6 tim)
En timme efter supportsträckan - nästan framme vid väg 55/56 - går det in en liten cykelväg
till höger. Sväng in på den.
Cykelvägen fortsätter över stora vägen (försiktigt), höger förbi en folkpark/idrottsarena och
höger tillbaka till stora vägen. Parallellt med stora vägen löper sedan en asfalterad cykelbana
som efter 500 meter leder till en tunnel över till andra sidan vägen. Gå fram till järnvägsbron
och ta sedan höger in på vägen som leder bort från stora vägen.
Efter 3 km (35 min) går det en grusväg in till vänster med en skylt som säger att fordonstrafik
är förbjuden. Här svänger vi in och på den vägen som vi nu är på ska vi gå 7 km, eller knappt
1,5 timmar ner till sjön Näknen. Efter en stunds promenerande kommer vi fram till en
bondgård och strax efter denna bondgård är det en vägbom. I andra ändan av vägen finns
bommen vid sjön Näknen så det är en bra bit utan toalettbilen.
När vi kommer fram till järnvägsövergången vid sjön Näknen tar vi vänster över järnvägen
och sedan höger för att följa sjökanten tills att den tar slut. Efter sjön viker vi vänster och går
rakt över stora vägen in på Katrineholmsvägen som vi följer in till Åby. Kvart i åtta på
kvällen passerar vi Åby centrum och strax innan 20.00 kommer vi fram till trafikplats Jursla.
Här tar vi cykelbanan som går på vänster sida om vägen. Cykelbanan går under stora vägen
och följer sedan Koppargatan fram till McDonalds som vi når strax innan 21.00.
Här viker vi in vänster och rundar den stora byggnaden för att nå vårt etappmål med
supportsträckan. Grattis! 2 dygn!
Supportsträcka 8
Supportsträcka 8 är bakom köpcentrumet och sträcker sig ca 100 meter över en
parkeringsplats.
Etapp 9 och vägen genom Norrköping
Norrköping - Gamla Linköpingsvägen 4 km söder om Norsholm
Lördag 21.00 - Söndag 03.00 (6 tim)
Vi lämnar Norrköping strax innan kl 23.00 via cyckelbanan som löper parallellt med
Linköpingsvägen och efter 40 minuter kommer vi till den plats där rekordet är satt 2012. 50
timmar 40 minuter.
Strax efter 01.00 kommer vi fram till en avtagsväg in till vänster skyltat VÄSTERBY och här
svänger vi av. Efter 2,5 km på denna väg når vi E4. Strax innan bron svänger vi höger mot
NORSHOLM. Där vägen tar slut, efter ungefär 2 km, svänger vi vänster mot NORSHOLM
och LINKÖPING.
Efter supportsträckan passerar vi den platsen där Fotrally 2013 avgjordes kl 21.05. Vi går ut
på Koppargatan och fortsätter in mot centrum. Framme vid rondellen tar vi höger in på
Stockholmsvägen och sedan passerar vi ytterligare en rondell innan vi kommer ned till Norra
Promenaden som vi följer i 1 km fram till Packhusgatan. Där viker vi höger och går över
Hamnbron.
Efter bron tar vi direkt höger in på Hamngatan som vi följer fram till Gamla Rådstugegatan.
Vi går några kvarter tills vi kommer till Skolgatan. Här tar vi höger, vänster, vänster och
sedan tillbaka in höger på Gamla Rådstugegatan. När vi kommer ner till Södra Promenaden
tar vi höger bort till Linköpingsvägen. Sväng vänster och gå bort till Vinkelvägen där vi
svänger vänster. Sedan höger in på Ljunggatan. Där Ljunggatan tar slut går vi rakt fram över
gångbron och sedan följer vi gångbanan till höger.
Supportsträcka 9
Efter ca 1 timme når vi avtagsväg 210 mot SÖDERKÖPING och precis innan den en P-ficka.
Här har vi supportsträcka 9.
Etapp 10
Gamla Linköpingsvägen 4 km söder om Norsholm - 1km väster Malmen flygfält
Söndag 03.00 - 09.00 (6 tim)
Vi fortsätter följa vägen rakt fram genom gryningen till Linköping, dit vi kommer vid
sjutiden. Vi går relativt rakt och ofta på gångvägar genom Linköping för att fortsätta strax
norr om Malmen flygfält.
Vägen genom Linköping
Vid Stor skylt "Tallboda centrum" gå över vägen och fortsätt framåt på gångvägen. Vid
hamburgerrestaurangen Max sväng höger in under rondellen. Mitt i rondellen sväng vänster
och följ gångvägen mot Linköping, över Norrköpingsvägen, under Tullbron. Efter Scandic
hotell sväng höger över bron.
Följ Storgatan, vid Stadshuset fortsätt rakt fram på gångväg till Gröngatan, till gångväg, till
Storgatan som byter namn till Malmslättsvägen. Följ gångvägen parallellt med
Malmslättsvägen till Vallarondellen, följ där gångvägen som viker av till höger och sedan
under rondellen. I rondellen sväng höger i första Y-korset, fortsätt sedan rakt fram. Efter
McDonalds sväng vänster och sedan första höger och följ cykelvägen ut ur Linköping, sedan
under Nya Kalmarvägen och direkt höger på gångväg efter övergångställe på Jägarvallsvägen.
Följ sedan gängvägen parallellt med Malmvägen och Kärnavägen. Ta vänster och följ Carl
Cederströms gata, när den svänger skarpt vänster fortsätt på Lägergatan som byter namn till
Södermalmsvägen. Efter Malmen teknikcentrum vid skylt "Fordonstrafik förbjuden" ta höger
utmed åkern. Efter en kilometer börjar supportsträcka 10 i allén.
Supportsträcka 10
Supportsträcka 10 finns någon kilometer väster om flygfältet i en allé. Klockan är nu 09.00
och det är söndag.
Etapp 11 och vägen genom Mjölby
1km väster Malmen flygfält - Mjölby V
Söndag 09.00 - 15.00 (6 tim)
Vi fortsätter Bunkebergsvägen genom Vikingstad, tar vänster mot och genom Mantorp. Följer
Riksvägen - Västra riksvägen - Mjölbyvägen - Linköpingsvägen - Kungsvägen genom
Mjölby. Vid skylt HOGSTAD 5 på kungsvägen svänger vi vänster.
Vägen genom Mjölby
Supportsträcka 11
I Hogstad ligger Klockarvägen och med den supportsträcka 11.
Etapp 12
Mjölby V - Grännavägen 3 km söder om Ödeshög
Söndag 15.00 - 21.00 (6 tim)
Vi går genom Hogstad och forstätter mot Väderstad (ja det blåser här!). Efter Väderstad
höger mot ÖDESHÖG 20. Långa öppna vidder och vägar leder oss till Ödeshög där vi följer
Mjölbyvägen åt höger, sedan Storgatan och Grännavägen. 3km efter Ödeshög tar vi höger in
på grusvägen efter busshållplatsen och några brevlådor. Här börjar supportsträcka 12.
Supportsträcka 12
Etapp 13
Grännavägen 3 km söder om Ödeshög - 1km söder Gränna Golfklubb
Söndag 21.00 - Måndag 03.00 (6 tim)
Vi fortsätter följa grusvägen tills den når landsvägen igen, då tar vi höger. Vi fortsätter mot
Gränna dit vi anländer 01.30. I Gränna tar vi höger ner för Vättergatan, höger på
Söderbygränd och vänster på Skiftesvägen som vi följer ut ur Gränna. Vi letar oss upp och
under E4:an för att gå rakt genom Gränna golfklubb. 500m efter sista bunkern tar vi höger.
Vägen genom Gränna
Här börjar supportsträcka 13, polkagrisarna är slut och det är långt hem.