September 2013 - S:t Eriks katolska skola

Transcript September 2013 - S:t Eriks katolska skola

S:t Eriks katolska skola
Skoltidningens första nummer höstterminen 2013
Nu har vi redan avverkat terminens första veckor och här kommer ett smakprov på vad som
har hänt på S:t Eriks katolska skola under den tiden. Skolåret började med en härlig kick-off
och har fortsatt i positiv anda. Det här numret av tidningen bjuder på rapporter om elevernas
vardag i de olika klasserna samt flera texter om olika aktiviteter och besök som har
genomförts på de olika stadierna. Nytt i det här numret är att tidningen avslutas med en
följetong som fortsätter i nästa nummer. Trevlig läsning!
Kick-off
Redan i slutet av 8:an började vi och planera inför Kick-off dagen, vilka stationer vi ska ha
och vilka som ska vara och anordna i stationerna två och två. Kick-off dagen är en dag där
alla 9:orna anordnar stationer och alla från hela skolan från olika klasser inklusive lärarna går
runt till de olika stationer som vi 9:or har ordnat själva. Kick-off dagen brukar vara i en hel
dag och efter så slutar man.
Under Kick-off dagen så hade jag en station som hette ”Vad är det?” Det var mer att man
skulle känna och gissa vad saken som man kände på var för något. Det gick på tid. Högstadiet
hade 15 sek, mellanstadiet hade 25 sek och lågstadiet och förskolan hade 30 sek. Men nästan
alla grupper klarade det och fick 10 poäng, vilket som var det högsta man kunde få. Jag var
med min klasskamrat och ordnade alltihop. Min station som jag hade var rätt enkelt för både
de små och de från högstadiet. Själv blev jag väldigt trött av att stå hela dagen och prata, så nu
förstår jag hur det är för lärarna att stå hela tiden och undervisa varje lektion. Allt slutade med
att alla gick och åt lunch tillsammans och efteråt fick vi bullar och juice. Sedan så gick alla till
sina klasser och diskuterade dagen sedan gick alla hem.
För mig så gick Kick-off dagen bra, men det var lite jobbigt och stå hela tiden men det var kul
att se alla andra från olika klasser i hela skolan som jag inte har pratat med eller sett förut.
Alla var jättesnälla och jag hoppas att vi kommer att göra fler liknande dagar nu i 9:an.
Skriven av Tracy.N Åk 9
Mellanstadiets friluftsdag i Hellasgården
Friluftsdagen
Vi åkte till Björkhagen för att ha friluftsdag. Vi åkte tunnelbanan från Sockenplan till
Björkhagen och därifrån gick vi till Hellasgården. Promenaden gjorde mig trött för att det var
så långt att gå, och sedan fick jag springa 2 kilometer och det gjorde mig ännu tröttare. Det
var fint väder men det blåste för mycket. Klass 4 fick börja springa, efter dem var det
femmornas tur och vi i klass 6 fick springa sist. Medan vi väntade på vår tur att springa satt vi
och pratade. Jag sprang med Andrea och det var roligt för hon är min kompis. Det var
ansträngande att springa 2 kilometer, men jag tyckte att vi fick en bra tid. Sedan gick vi en bit
bort och satte oss och åt matsäck och efter det spelade vi fotboll. Jag tyckte att dagen var lite
jobbig, men kul!
Alicja klass 6
Friluftsdagen
Vi åkte tunnelbana från Sockenplan till Björkhagen. Vi promenerade till storskogen. Det var
roligt. Det var lite kallt. Vi sprang i den skogen. Jag sprang tillsammans med Magda och
Lulia. Vi sprang snabbt. Vi blev andfådda. När alla klasserna är klara äter vi matsäck. Jag
hade med mej fisk och potatis. Efter lunchen spelade vi brännboll eller fotboll. Jag spelade
brännboll. Sen åkte vi hem.
Asia klass 4
Superfriluftsdagen
Måndag den 23 september hade vi friluftsdag i Hellasgården. Vi samlades klockan 9.00 i
skolan och sedan åkte hela mellanstadiet tunnelbana till Skanstull och där bytte vi tåg till ett
som gick mot Skarpnäck. Vi steg av i Björkhagen och därifrån tog vi en lång promenad, fast
det kändes som en kort promenad för att jag gick och pratade med mina kompisar. Vi gick
genom skogen och skogen luktade skog. När vi kom fram till Hellasgården lade vi ner våra
ryggsäckar och klass 4 började springa först. Medan jag satt och väntade spelade jag på min
mobil. Efter en stund var det vår tur att springa, vi sprang och det gick bra. Alla skulle springa
i par. När alla hade sprungit gick vi till ”Hellasgårdens centrum” där åt vi matsäck. Jag hade
med mig lite sushi och en macka, det luktade gott och det smakade jättegott. När jag åt
pratade jag med Sara, vi hade sprungit tillsammans. Jag hörde barnens prat. Efter maten
kunde vi välja om vi ville spela fotboll eller brännboll. Jag valde brännboll och det gick
ganska bra, men det var lite långtråkigt. Sedan åkte vi buss till Slussen och tog tunnelbanan
därifrån tillbaka till skolan.
Leyre klass 6
Friluftsdagen i Hellasgården
Den 23 september 2013 hade vi friluftsdag. Dagen började med att vi samlades i skolan
klockan nio. Sen gick vi till tunnelbanan, när vi kommit fram till Björkhagen promenerade vi
till Hellasgården. Under promenaden kände jag lukten av träd. I Hellasgården sprang vi två
och två. Det kändes bra. Efter att alla hade sprungit åt vi lunch. Sen spelade vi fotboll och
brännboll. Sen åkte vi buss till Slussen, när vi kom dit såg jag min buss och då sprang jag till
den och åkte hem.
Jakub klass 6
Vi åkte till Björkhagen med tunnelbanan. Därifrån tog vi en promenad till Hellasgården. Först
sprang klass 4, efter det sprang klass 5 sedan var det klass 6 som skulle springa. Jag och Leyre
var de första i vår klass som skulle springa. Jag trodde att det inte skulle vara så långt att
springa så jag blev trött ganska fort, men det gick ändå bra. Jag och Leyre joggade nästan hela
vägen men jag blev trött och sparade energi så jag kunde fortsätta. Till sist skom vi fram till
målet. Efter det kändes det bra för jag blev jättetrött. Jag tog med mig sushi för jag var
hungrig. Magister Jonas ville ha, men jag hade redan ätit upp allt! Men han kan få en annan
gång när jag tar med mig sushi till någon utflykt. Efter maten spelade vi brännboll, mitt lag
vann. Till slut åkte vi hem.
Sara klass 6
Högstadiets friluftsdag på Djurgården
Paddlingen
Jag vaknade och åkte till Högdalen sedan åkte jag till Bandhagen och väntade på Duc, Kasper
G, och Kasper S . Sedan åkte vi till Karlaplan och väntade på fler klasskompisar på Mc
Donalds. Jag köpte kaffe och Duc köpte en mcbacon. Sedan när vi kom till Djurgårdsbron var
klockan 09.00 Det var bara jag och Kasper S och Adam från vår klass som hade kajaker.
Resten av klassen paddlade kanot. Fröknarna paddlade också kajak. Sedan när vi var i vattnet
så tävlade jag och Kasper S. Vi tävlade och den som kommer sist förlorar. Vi paddlade till en
bro som inte var långt från oss. Det var lika sedan paddlade vi vidare till Adrian och Erik de
slog i Adam så att han ramlade. Sedan när jag kom till Adrian och Erik körde vi vattenkrig
sedan när jag var helt blöt och de andra också paddlade jag till Huy och Yohan när jag var
där då skvätte Yohan vatten på mig så jag skvätte vatten tillbaka sen var Yohan helt blöt. Sen
frågade jag Kasper S om vi skulle bada. Han sa ja så att vi simmade till en brygga när vi var
där simmade vi i femton minuter och sen hoppade i kajakerna. Sen sa fröken att jag och
Kasper S skulle säga till de andra att de skulle komma närmare fröken för där var strömt. Vi
sa till dem att de skulle paddla tillbaka, men de sa att Dante sa att strömmen var längre bak så
att jag kunde åka tillbaka. Sen hade jag ont i händerna så att jag fick simma tillbaka. Sen när
jag var där så parkerade jag kajaken på stranden. Sedan åt jag min matsäck. Sedan byte jag
kläder och anmälde att jag ska gå sen gick jag till Kasper S.
Nikodem klass 7
Paddling
Jag började dagen med att vakna i min sköna säng, Jag vaknade och tog min macka och
packade den i min lilla väska. Jag ringde Duc och frågade om han kunde hjälpa hitta rätt väg.
Han sa att jag skulle träffa honom i Bandhagen halv åtta. Jag träffade Duc , Nikodem och
Kacper G i Bandhagens tunnelbana. Vi tog tåget till Slussen och gick av där och bytte tåg. Vi
snackade och skrattade på tåget. Vi gick av vid Karlaplan och följde efter Kacper G som
kunde vägen till McDonalds, där klassen skulle samlas. Efter några minuter kom hela klassen.
Vi gick Ner till Djurgårdsbron och träffade några lärare.
En man berättade en teknik hur man håller paddeln. Jag har paddlat typ 100 gånger så jag
lyssnade inte. Jag var den näst första att vara i vattnet. Jag tog en kajak där man sitter en i.Jag
och Nikodem paddlade bredvid varandra hela tiden . Jag gjorde så att fröken Annika nästan
föll i vattnet! Jag paddlade där det var lite strömt, men det var inte så farligt. Strömmen var
inte så stark så jag paddlade i fritt område jag sträckte mina muskler. Det gjorde ont ett tag
men det gick över. Nikodem skvätte vattten på mig. Vi skrattade och jag föll i nästan i
vattnet, hela mitt huvud doppades i vattnet, Nikodem skrattade.
Vi fortsatte att paddla bredvid varandra, vi paddlade till en liten strand och badade, det var
jättekallt. Vi badade i 15 minuter. Vi hoppade ner i kajakerna, men jag kunde in åka ut på
vattnet för att jag var för långt ut på stranden, en snäll dam kom förbi och hjälpte mig ut på
vattnet. Jag paddlade bredvid Kristine och Idia för att de lyssnade på musik. Efter några
minuter blev det tråkigt och då så tänkte jag ”varför inte skvätta vatten på dem?” Så jag
skvätte vatten på dem och paddlade vidare till Nikodem. Vi tävlade, men såklart vann jag för
att Nikodem har inte kommit upp till min nivå, så det var lite orättvist. Han blev arg på mig
för att jag var bättre. Vi började sakta åka tillbaka. Vi chillade vid en stor båt. Den var
underbar. Sen sjöng vi några polska sånger och hade roligt. När vi hörde fröken ropa att det är
dags då hoppade vi i kajakerna och paddlade snabbt ner till Djurgårdsbron. Jag var först in på
land av alla de som paddlade. Magister Ernö sa att jag jobbade bra, jag vet inte hur han kunde
se mig paddla då han var på land och tog hand om isättningen av kanoter och kajaker. Jag
gick i land till min väska och hämtade min chokladmacka. Sen så fick man gå fram till fröken
Josefine och pricka av sig för att det var åttans och nians tur. Efter att man fick pricka av sig
fick man gå hem.
Kacper S klass 7
Paddlingsdagen
Den 13 september gick vi till Karlaplan för att paddla. Jag paddlade med med min kompis
Kinga. Det var spännande för att jag och Kinga inte hade paddlat på länge. Vi frågade många
personer var strömmen var så att vi visste vart vi skulle vända. Jag var där bak i kanoten och
det var ganska jobbigt efter ett tag för man fick kämpa. Den som satt där bak i kanoten fick
styra, och det var jag som styrde så jag blev trött efter och hade ont i armarna. Det var roligt
att paddla men inte när killarna skvätte vatten på mig men inte på Kinga. Vi visste inte vart
strömmen började men vi paddlade till ett gult hus, där träffade vi de som gick och sade var
strömmen började och vi fick vända. Det var jättejobbigt att paddla tillbaka för att man var
jättetrött och man kände strömmen lite. På väg tillbaka så skvätte killarna mig ännu mer och
vi var tvungna att fly från dem. Då så kom en stor båt på väg till oss och vi fick skynda oss att
paddla därifrån. Efter några minuter så var vi framme och lärarna hjälpte oss, vi var trötta och
jag var såklart blöt men det var roligt! Efter paddlingen så gick jag hem med några från 8:an
och några lärare. De andra gick och åt vid T-centralen. När vi gick hem så var det 9:orna och
halva 8:ans tur att paddla. Det var allt om paddlingen.
Nicole klass 7
Paddlingen
Det var fredagen den 13 september. Då vi skulle paddla i Karlaplan. Jag paddlade med min
bästa kompis Eleshwa.
Det var både spännande och läskigt. Men sen när man var ute i vattnet så var det bara roligt.
Det tog en lång tid för oss att kunna svänga åt vänster och höger. När vi lärde oss det var det
svårt att åka fram. Fröken Annika var med oss tills vi kommit förbi båtarna till vänster.
Medan vi kämpade oss till dem andra så såg vi massor med fina båtar. När man kollade ut på
den öppna kanalen så ville man inte sluta titta, det var så fint. Jag och min bästis höll oss vid
båtarna, man kan säga att vi inte kunde åka där ifrån.
När en båt eller vattenskoter åkte förbi så var det skönt. För att då kunde man sluta paddla och
åka med vågorna. När vi väl var framme så skulle vi tillbaka. Jag och Eleshwa blev blöta fram
och tillbaka. Eleshwa hade tagit av sig skorna och var bara i stumpor. Hennes strumpor blev
jätteblöta och det var så himla roligt för att hon började kasta vatten på mig för att jag skulle
bli blöt.
Det hade kommit in vatten i kanoten. På vägen tillbaka körde vi vatten krig med våra två
andra kompisar Idia och Kristine. Då blev vi blöta ännu mer. Innan vi var framme såg vi våra
andra kompisar som gick istället för att paddla. När vi var under bron krocka vi med varandra
och med trampbåtarna. Det tog fem minuter att ta oss i land. När vi gick av så var det halva
åttan och hela nians tur. Det var den roligaste friluftsdagen ever.
Susanna i klass 7.
Paddlingen
Högstadiet paddlade vid Djurgårdsbron den 13 september. Det var min första gång att paddla.
Jag och min klasskamrat Maria paddlade tillsammans, när vi började paddla var jag lite
nervös. Kanoten började vingla av vågorna och jag trodde att båten skulle välta. Men Maria
var där så jag behövde inte vara orolig.
Vi paddlade ganska långt, till det gula huset, och var de sista som satte oss i kanoterna och vi
kom först till det gula huset och de andra som kom fram dit var två tjejer som går i klass 7.
När vi paddlade tillbaka var det svårt eftersom vattnet var strömt, men vi klarade det! När vi
kom i land var vi hungriga och trötta men det var jättekul! . Vi åkte hem på en gång med
Daisy, Maria, Marias syster och jag.
Christelle klass 8
Neokatekumenala vandringen
Torsdagen den 19 september fick vi besök av tre prästkandidater. De kom från Finland men
två av dem var från Barcelona och de andra från Italien, de var mellan 18 och 23 år De kom
från platser långt ifrån varandra, men de blev vänner utifrån ett stor val i sitt liv, valet att bli
präst.
De berättade om sitt liv. När vi hörde dem tala om sitt liv förstod vi att de inte hade haft en
bra ” ungdomstid” eller ”barntid”. Vi som ungdomar tycker alltid att vi måste ha mer och mer,
men när man hör en historia om liv som deras ser man att du verkligen vill ha mer den du kan
få.
De kom från vanliga normala familjer, men det var inte det som var problemet, problemet var
att de inte kunde hitta sig själva och inte riktigt visste vem de var direkt. Det var en tid som de
sa att Gud dök upp till dem. De trodde från början inte att meningen med deras liv var att de
skulle bli präster. En av klasskamraterna frågade dem ” Hur visste ni att Gud ville att ni skulle
bli präster?”, De pratade tillsammans lite för att veta vad de skulle säga till oss. Sen sa den av
dem som pratade engelska” vi tre vi visste inte direkt att det var Guds val att vi skulle bli
präster och så, men vi visste inte vad vi ville med våra liv på grund att vi inte hade motivation
för att leva så vi satsade på den här möjligheten och det kändes helt rätt, då visste vi att det var
vad Gud ville att vi skulle göra.
Det var ett väldigt bra och intressant besök med historier om hur olika personer tar steget för
att bli präst. Som de sa ” bli glad med det du har eller om du har inget på grund att livet är inte
köpa och köpa men vara glad med det du har och med vem du är ”
Av: Johanna Moraes
Åk: 8
Besök av blivande präster
19 september kom tre spanska prästkandidater från Finland och hälsade på oss i S:t Eriks
katolska skola, prästerna gick till olika klasser och berättade om deras liv och hur Gud kom
till deras liv. Eleverna i klasserna fick ställa frågor till dem, exempelvis. Hur är livet utan
kvinnor? De svarade förstås på spanska men vissa i klass 8 översatte språket till svenska.
``Vi är inte desperata direkt, men det är väl lite trist´´
`` Jag hade en flickvän men hon gick till en annan man´´
`` Det är lite svårt att hitta någon när man studerar till präst´´
Prästerna är bästa kompisar med varandra och har en anledning till att bli just präst. Enligt
dem så saknades nånting inombords men de visste inte vad, Och det var där Gud kom in i
bilden. Prästerna reser runt världen för att berätta om hur man blir präst och de delade med sig
av sitt liv och barndoms till alla på skolan. Efter besöket tackade alla dem genom att ta ett
klassfoto med dem.
Caitrin klass 8
Vardag i de olika klasserna
En vanlig dag i klass 4
På torsdagar börjar vi klockan 8. Vi går direkt till idrotten och byter om till gympakläder sen
leker vi killerboll och sen spelar vi basket i två lag och det är roligt. Sen har vi svenska och
läser boken ”Pojken och tigern”. Det är en bra bok. När det är rast då går jag ut och spelar
basket eller king. Sen har jag sva och skriver på datorn, eller jobbar i boken. Sedan går vi till
matsalen. Maten är god jag gillar pizza. Sen är det rast och vi spelar basket eller king igen.
Sen är det engelska vi pratar engelska och jobbar i engelskaböckerna jag tycker att det är lite
svårt med engelska. Sista lektionen läser vi i vår bänkbok. Jag gillar böcker om Lasse Maja.
Steffany klass 4
Skillnaden mellan årskurs 6 och 7
Allt är bättre i sjuan därför att vi kan stanna inne när det är
regnar eller gå ut och köpa godis och cola. Jag tycker om
att spela fotboll och basket med mina klasskamrater. Jag
tycker inte lika mycket om lektionerna för att det är jobbigt och vi får mycket läxor. Vi kan
också spela på våra mobiler på rasterna, det tycker jag är bra.
Dexter Orozco, klass 7
Livet i klass 8
Det var jättesvårt för mig i alla ämnen för att jag inte kan prata så mycket svenska. Historia
och religion var jättesvårt för att det finns många ord som är svåra ord. Engelska var lite
lättare för mig för att jag kan prata engelska. Ibland jag känner att det var tråkigt på historia
och religion lektion för att jag fattar ingenting. Svenska/engelska är jättebra för mig för att
ibland om det finns läxa till exempel i historia kan fröken Martina förklara för mig vad som
står i böcker som är svåra ord. Biologi, samhälle, sva och NO var inte så svårt som historia
och religion. Läsning var jättetråkigt för att vi läser böcker i en timme, men jag läser inte så
mycket hemma därför känner jag att det ar svårt. Provet var jättesvårt för mig. Mina
klasskamrater ä snälla men ibland är de galna. I historia och samhälle lektion var svårt för mig
för att fröken prata snabbt.
Daisyree Orozco
Klass 8
Livet i klass 8
För mig är det lite svårt eftersom jag inte kan så mycket svenska. därför måste jag plugga 2
gånger mer än en vanlig elev. Men jag har jätteduktiga kompisar som kan hjälpa mig.
I klassrummet sitter jag bredvid Max och Catrin. Jag gillar min klass, men ibland är pojkarna
tråkiga. Jag tycker att den här klassen är bättre än i Polen.
I skolan finns jättesnälla lärare som kan hjälpa dig när du vill. Du kan gå också på
Studiekammare. Där du kan gör omprov, läxa eller fråga fröken något.
Skolan är roligt, men vi börjar klockan 8.20 och jag måste vakna klockan 6.00.
Jag tycker att det bästa ämnet i skolan är idrott, för att ibland vi går ut och vi springer. När jag
springer, kan jag plugga bättre på lektionerna. Klass 8 är bäst och den här skolan också.
Jag tycker att det är allt som jag kan säga
Tack ;) Alexandra klass 8
Sista året i grundskolan
Att gå i klass 9 och veta att det är sista året i grundskolan känns superskönt. Men det känns
också sjukt stressigt inför alla de nationella proven och att man måste söka till gymnasiet, det
är mycket att välja mellan och det är svårt att bestämma sig. Tänk om man väljer fel? Tänk
om man inte kommer in? Det finns massor med frågor som man ställer till sig själv.
Det finns både positiva och negativa saker med att gå i 9an. De positiva sakerna är att man har
otroligt kul sista året och att man åker till Rom. Under terminen måste vi samla ihop pengar
till resan och det gör vi bland annat genom kyrkkaffet, vi säljer smörgåsar och bakelser på
massa alla olika event i skolan och det gör att vi i klassen både har kul och umgås med
varandra ännu mer än vad vi redan gör. Under alla år här i skolan har vi blivit som en stor
familj. Den andra positiva saken är att man börjar i gymnasiet och får lära känna nya
personer. De negativa sakerna är att man måste plugga jättemycket i 9:an, det är stressigt.
Andra saken är att man kommer sakna alla människor och alla gamla minnen här på S:t Eriks
katolska skola som t.ex. när vi var i Göteborg och hälsade på den andra katolska skolan. När
magister Ernö drar en massa tråkiga skämt som de flesta inte förstår. Tystnaden som uppstår
när rektorn går igenom högstadiekorridoren, och massa andra minnen från när vi var yngre
som vi aldrig kommer att glömma.
När man går i 9:an så känner man sig stor och mer ansvarsfull. Man längtar så mycket till
skolavslutningen och man förstår hur snabbt tiden har gått.
/Nicole klass 9
Följetong
Elina och Tayla’s äventyr
Sigge är en häst. Sam är också en häst. Elina och Tayla är ridtjejer.
Var är alla, sa Elina. Jag vet inte, sa Tayla. Ja, då är det dags för uppdrag!!Men hur? Sa
Tayla. Vi tar reda på, var är alla !!Ok fattar, sa Tayla. Men jag kan inte ha på mig min favorit
outfit, usch. Men Tayla vi tar på oss detektiv kläder. Men hur tar vi tag på kläderna, sa Tayla?
Det tar jag hand om, ok. OK, sa Tayla. Men hur? ,sa Tayla? Min mamma är ju Model har du
glömt? Åå juste ,glömde, hii. OK, vi går nu till mammas jobb nu Tayla. Ok, sa Tayla.
Hej mamma. Hej guman, och hej tayla, vad gör ni här. Vi vill ha detektiv kläder. hmm, då kan
ni följa med mig. Aha, här har vi det. Varsegod tjejer.
Kom igen Tayla vi går till stallet. Varför?. Vi ska ju leta efter var folket är. Å, juste, Men kan
vi inte cykla? Jo, men vi missa ju ridlektionen. så tänkte, om vi rider är det ju en övning. Och?
Då missar vi inte ridlektionen, är inte det grymt!! Ok, kom så går vi till stallet. Aa, tänk om vi
blir kända, sa Tayla.
Hej Sigge, är du hungrig, ja. Hur går det för dig Tayla. Nja inte så bra. Ska jag hjälpa dig. Ja
tack. han verkar va tjurig idag. Du får rida Japp i stället. Ok, funkar för mig. Kom vi går till
sadelkammaren. ok. VART ÄR MIN ROSA SADEL! Lugn Ingela tog den till hennes stuga.
VARFÖR!!Hon tyckte den såg så smutsigt ut efter ridlägret, så hon passa på att tvätta den.
Men VART ÄR DEN NU!!Den gick tyvärr sönder.VA JAG KÖPTE DEN I FRANKRIKE,
Snyft, Snyft. Ingela vet ju att den är speciell för mig. Jag skoja ju bara. Va, VART är den.
Eftersom den va speciell så gav hon den till mig för att ta hand om den. Gode gud tack, Vart
är den föresten.
Fortsättning följer i nästa nummer!!