Bekijk routebeschrijving

Trage Tocht Nieuwpoort
Auteurs: Rutger Burgers en Rob Wolfs
Vestingwal, Polder Liesveld en Goudriaan
Nieuwpoort is een van de kleinste vestingsteden van Nederland. Een mooier start- en
eindpunt van een wandeling in het thema van de waterlinies kun je je niet voorstellen.
Midden in het stadje staat het Stadhuis bovenop de historische inundatiesluis. Van hieruit
loop je in een mum de hoge vestingwal op en kijk je uit over de Lek. Al snel daal je af in
de polders van de Alblasserwaard, die bij vijandelijke dreiging onder water konden
worden gezet. Dit laagland tussen Lek en Merwede maakte deel uit van de Oude
Hollandse Waterlinie, de eerste verdedigingslinie die door de Republiek der Verenigde
Nederlanden in de 17e eeuw is opgetrokken.
De route volgt eerst een onverharde tiendweg langs bedrijfsterreinen. Na deze wat
vreemde ervaring wandelen we echt de weilanden in, over graspaden die dankzij het
enthousiasme van agrarische natuurvereniging Den Hâneker zijn opengesteld. Al
banjerend door de grasgroene weiden beleef je het Groene Hart pas echt! We laten het
dorp Groot-Ammers rechts liggen en steken dwars door het land over naar de Peulwijkse
Kade aan de Dwarsgang. We volgen de uitnodigende kade in oostelijke richting, met
tussen de knotwilgen doorkijkjes naar de kerken van Ottoland en Goudriaan. Voorbij
Goudriaan nemen we de onverharde Molenkade terug naar Nieuwpoort. De naam van de
kade wordt eer aangedaan, want je passeert twee prachtmolens, een grondzeiler en een
wipmolen. Het ommetje over de Nieuwpoortse vestingwal is de kers die de taart af maakt.
versiedatum: 21-02-2017
Routebeschrijving
1. Vanaf Museum Het Stadhuis op de Dam bij wandelknooppunt (kp) 19 de straat
Buitenhaven inlopen. Rechtdoor via een doorgang in de vestingwal naar kp 10 links aan
de rand van parkeerterrein.
2. Direct bij kp 10 linksaf, onverhard pad langs vestingwal. Rechtdoor via een trap de
vestingwal op en boven rechtsaf. Even verder zie je beneden kp 12. Volg steeds het pad
op de wal met bochten naar links en naar rechts. Aan het eind voorbij bank rechts
aanhouden via grasdijkje naast Veersedijk. Even verder linksaf, dijkje af naar
wandelwegwijzer en rechtsaf omlaag, Tiendweg.
3. Voorbij zendmast bij fietsoversteek de verkeersweg oversteken en rechtdoor. Steek de
Wilgenweg over en houd een graskade evenwijdig aan de Wilgenweg aan. Volg deze
oude tiendweg bijna 2 km rechtdoor en kruis daarbij toegangswegen tot bedrijfsterreinen.
Bij kp 78 ga je linksaf. Weg oversteken en rechtdoor weiland inlopen (hek sluiten!). Houd
de slootkant aan en passeer twee hekken. Iets naar rechts een dam oversteken en weer
links de slootkant aanhouden. Einde weiland de weiderand naar rechts volgen. Twee
hekken passeren (hek sluiten!) en linksaf via hek een bruggetje oversteken. Direct
rechtsaf, onverharde weg langs een schuur. Op asfaltweg linksaf.
4. Aan het eind bij kp 28 rechtsaf, asfaltweg. Even verder bij kp 29 linksaf het weiland in.
Kort daarna linksaf langs twee hekken. Na twee volgende hekken volg je het weiland
naar rechts. Houd de brede sloot aan de linkerzijde aan. Aan het eind een hek over en op
asfaltweg rechtsaf. Je passeert hoeve Ruim Zicht aan je linkerhand. Op driesprong
linksaf, Essenweg. Aan het eind rechtsaf, Achterland 1 t/m 7.
5. Kort daarna bij kp 38 linksaf over een hek een weiland in, Ooievaarspad. Houd schuin
rechts aan. Overstapje over, een weideweg oversteken en weer een overstapje over. Hou
in het weiland de slootkant aan. Einde weiland rechts houden, langs een hek een
betonweg op. Ga rechtdoor en houd in het weiland de slootkant aan. Aan het eind een
hek over en bij kp 29 linksaf, graskade langs brede vaart. Volg de brede graskade met
haakse bocht naar rechts en naar links. De kade wordt een onverharde weg en buigt van
de vaart af. Je volgt de weg met enkele bochten richting de kerk van Goudriaan.
6. Aan het eind bij kp 24 linksaf, asfaltweg. Bij paneel fietsroutenetwerk rechtsaf, via
fietspad voorrangsweg kruisen. Rechtdoor Goudriaan inlopen, langs restaurant. Brug
over en bij kp 23 linksaf, Molenkade. Je komt uit bij de molen en passeert deze
afhankelijk van de aangegeven route (hang af van stand wieken). Volg de graskade naar
rechts en door een klaphek naar links.
7. Aan het eind overstapjes over. Bij kp 15 linksaf langs huis en waterrad. Voorbij
windmolen bij kp 25 rechtsaf langs hek graskade op. Op kade steeds rechtdoor. Via
hekken asfaltweg oversteken en weer rechtdoor, graskade. Voor een schuur links
aanhouden. Aan het eind bij kp 27 rechtsaf, asfaltweg. Op driesprong links aanhouden,
asfaltweg langs vaart. Volg deze weg steeds rechtdoor, stoep langs huizen. Bij kp 26
rechtdoor en verderop de vesting Nieuwpoort inlopen.
8. Bij kp 17 scherp rechtsaf omhoog en een onverhard pad op de vestingwal aanhouden.
Steeds het pad op de wal met de bochten mee volgen. Aan het eind bij beermuur
klinkerstraat oversteken. Bij kp 18 rechtdoor, trapje op en naar links pad over de wal met
bochten vervolgen. Je komt uit bij kp 11 en gaat linksaf, Buitenhaven naar de Dam,
eindpunt.
Praktische informatie
Lengte
15 km
Start- en eindpunt
Museum Het Stadhuis, Hoogstraat 53 2965 AK Nieuwpoort (op de Dam)
Openbaar vervoer
Bushalte Dorp Nieuwpoort, lijn 90 vanaf station Utrecht Centraal of Bushalte Dam, lijn 74
vanaf station Gorinchem
Parkeren
Gratis parkeren op parkeerterrein TOP Nieuwpoort, Het Hoofd Nieuwpoort. Even
teruglopen naar startpunt op de Dam of beschrijving oppikken bij wandelknooppunt 11.
Honden
Niet toegestaan
Eten en drinken
1.Eetcafé De Dam, Buitenhaven 1, Nieuwpoort, 0184-601384, www.eetcafededam.nl
2.Theetuin De Winde, Achterland 4, Groot Ammers, 0184-661356,
www.theethuindewinde.nl
3.Restaurant 't Raadhuis, Smoutjesweg 3, Goudriaan, 0183-581283,
www.raadhuisvangoudriaan.nl
Route en tekst van deze Trage Tocht zijn gemaakt door Rob Wolfs, zie voor meer info
www.wolfswandelplan.nl. Deze wandeling is als pdf-bestand met topografische kaart en
gps-track te vinden op Wandelzoekpagina: www.wandelzoekpagina.nl/wandeling/tragetocht-nieuwpoort/16898/ . Ik ben benieuwd naar je reactie op deze wandeling;
opmerkingen en aanvullingen zijn op Wandelzoekpagina of op [email protected]
welkom.
Lopen langs liniesDeze wandeling maakt deel uit van de serie wandelroutes ‘Lopen
langs linies’ een project van Rob Wolfs (www.wolfswandelplan.nl) en Rutger Burgers
(www.routewerk.nl). Bij het lopen van deze dagwandelingen kunt u met eigen ogen een
stukje vaderlandse militaire geschiedenis aanschouwen. U vindt de routes verspreid over
het land. Een wandelgidsje van deze routes verschijnt in 2017 bij uitgeverij Gegarandeerd